Postali su opaka konkurencija Zari, a njihova filozofija sasvim je različita

Ekonomija 14. jan 202512:51 0 komentara
Yuichi Yamazaki/Afp

Kad bi se prije desetak godina spomenuo Uniqlo, malo je tko izvan Japana znao o čemu se točno radi. Ipak, do danas je taj modni brend postao opasna konkurencija velikim igračima na maloprodajnom tržištu brze mode kao što su H&M i Zara koji svoj uspjeh duguje potpuno suprotnoj poslovnoj strategiji. Svevremenski komadi umjesto aktualnih trendova, praktičnost i udobnost iznad estetike, kvaliteta umjesto količine jeftinih komada kratkog “roka trajanja”.

Neki komadi posebno su zaludili svijet. Kad je 2022. objavljen TikTok video u kojemu žena poseže u svoju Uniqlo torbu i iz nje izvlači desetke stvari, “milenijska birkinica” (ili po drugima “torba za banane”) postala je toliko popularna da su je i drugi brendovi kopirali, a dvije godine poslije Uniqlo stavio u središte svog poslovanja, piše Jutarnji list.

“To je bio trenutak kada smo shvatili moć društvenih medija. Umjesto da samo stavljamo reklame iz naše tvrtke, trebali bismo izbaciti proizvod koji kupci stvarno vole i kojemu će se vraćati. Imam osjećaj da to nije samo prolazni trend”, govorila je Kanoko Takenokuchi, direktorica globalne prodaje za Uniqlo, koji je dio Fast Retailing Co.

Ideja je nastala 2019., kad je Uniqlo počeo razmišljati o tome kako stvoriti torbu koja je kompaktna, ali u koju može stati mnogo stvari. Oko 30 zaposlenika testiralo je prototip kako bi se uvjerili da može nositi dnevne potrepštine poput velikog novčanika ili boce vode, ali i manje predmete u unutarnjim džepovima. Upravo je to način na koji nastaju inovacije u Uniqlu, za koji osnivač Tadashi Yanai voli reći da “nije modna nego tehnološka tvrtka”. Njihov je ritam potpuno različit od konkurenata brze mode. Zara, primjerice, brzo reagira na modne trendove koji se još brže mijenjaju, pa novi modeli iz tvornice dolaze u trgovinu za otprilike dva tjedna. Uniqlo pak proizvodnju osnovnih komada planira i godinu dana unaprijed.

Nakon što krene u proizvodnju, oko 400 kvalificiranih zaposlenika obilazi proizvodne centre kako bi pratili reakcije kupaca i riješili probleme koji su se možda pojavili. Obuka osoblja vrlo im je važna pa se svaki zaposlenik obučava oko tri mjeseci, a oni koji rade u prodaji posebno uče kako komunicirati s kupcima. Osim toga, vlasnik Uniqla Fast Retailing ovog je tjedna najavio da će svojim zaposlenicima povećati plaće – 11 posto prodajnom osoblju s punim radnim vremenom i onima koji rade u sjedištu, a 10 posto novim zaposlenicima – kako bi privukli talente. Potez dolazi u trenutku kada Banka Japana pomno prati pregovore o proljetnim plaćama kako bi procijenila hoće li rastuće plaće ići ukorak s inflacijom dok razmatra daljnje povećanje kamatnih stopa.

Taj je potez još značajniji uzme li se u obzir da Uniqlo danas ima gotovo 2500 dućana u 25 zemalja Azije, Europe i SAD-a, a ostatak svijeta njihove proizvode kupuje u internetskoj trgovini. Trenutačna tržišna kapitalizacija tvrtke je 98 milijardi eura, a zadali su si cilj da postanu najveći svjetski prodavač masovne odjeće. Filozofija brenda – da su njihovi komadi “napravljeni za sve” – njihovu odjeću pozicionira kao onu koja nadilazi dob, spol, etničku pripadnost i sve druge načine definiranja ljudi. Čini se da im se to i isplatilo.

Prema podacima iz financijskog izvještaja za prošlu poslovnu godinu (koja je završila 31. kolovoza 2024.), Fast Retailing je ostvario ukupne prihode od 17 milijardi eura, dok je operativna dobit bila 2,3 milijarde eura. Prihodi Uniqla Japan su 5,5 milijardi, a operativna dobit 720 milijuna eura, a Uniqlo International bilježio je još bolje rezultate – profit od 8,8 milijardi i operativnu dobit od 1,4 milijarde eura.

U prvoj polovici poslovne godine Uniqlo je u Japanu zabilježio pad prodaje od 3,4 posto jer zbog tople zime kupci nisu bili zainteresirani za zimsku kolekciju. Ipak, stanje se kasnije popravilo pa je na godišnjoj razini zabilježen rast od 12 posto. Smatraju da je za to najzaslužnije “održavanje strateških zaliha osnovnog ljetnog asortimana i jačanje marketinških inicijativa”.

Uniqlo International izvijestio je o rekordno visokom učinku u fiskalnoj 2024. zahvaljujući značajnom povećanju prihoda i dobiti te prihodima koji su čak 19 posto veći u odnosu na godinu prije. Operativne profitne marže značajno su se poboljšale u Sjevernoj Americi i Europi – u svim regijama 15 posto ili više. Najvažnije tržište ostaju Kina i Hong Kong, gdje je prodaja u prvoj polovini godine bila snažna, a u drugoj su se polovini prihodi smanjili u odnosu na visoko postavljenu letvicu 2023. Uvjeti ni tamo nisu bili dobri – kupci su općenito manje trošili, a uz to ni asortiman, kao ni u Japanu, nije bio prilagođen toplijem vremenu. Uniqlo u Sjevernoj Americi, u odnosu na prethodnu godinu, povećao je prihode za 33 posto, a operativnu dobit za čak 65 posto. Prihodi europske podružnice bili su 45 posto veći, a dobit 70 posto.

“Očekujemo da će Uniqlo Kina i Južna Koreja prijaviti nešto veći prihod i dobit, ali da će i u drugim regijama nastaviti rasti prihodi i dobit zbog kontinuiranog širenja globalnog poslovanja”, pišu u financijskom izvješću.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!