Majke Srebrenice tokom vikenda zatražile su hitnu reakciju visokog predstavnika Christiana Schmidta zbog nastavnog programa u entitetu Republika Srpska, koji od ove godine za učenike devetih razreda podrazumijeva i izučavanje jedinice nazvane 'Odbrambeno-otadžbinski rat'. Provjerili smo koliko je izvjesno da će dobiti odgovore - šta o novonastaloj situaciji misli pravna struka, a šta nastavni kadar?
“Nakon što je Pedagoški zavod entiteta RS objavio kurikulum, očekivali smo da će nadležni organi, a prije svih OHR kao neprikosnoveni autoritet sa beskrajnim ovlaštenjima dati doznanja da ovakvo kršenje zakona neće biti tolerisano“, poručile su Majke Srebrenice.
Iz OHR-a muk, no u njihovu reakciju ovim povodom sumnja pravni stručnjak Vlado Adamović.
“Kada uplićemo OHR, onda je to druga priča. Pitanje odgovornosti osoba koje su u nekakvoj političkoj funkciji je lakše definirati tako što OHR može intervenirati. Međutim, kada neko radi svoj posao, on je odgovorna osoba, ali u drugom smislu. Onda je teško razgovarati o tome da se neko može kažnjavati zbog toga što je on profilirao nešto što on smatra da je profesionalno opravdano”, rekao je.
I državno tužilaštvo se, podsjetimo, proglasilo nenadležnim za intervencije u oblasti nastavnih planova nadležnih ministarstava nauke, a nadležno ministarstvo u ovom slučaju poručilo da neće odustati, te da je u pripremi i Priručnik za nastavnike. Do tada će se voditi starim udžbenicima – onima u sklopu kojih izostaju važna pojašnjenja za ključne ličnosti istaknute u kurikulumu. Poput toga, recimo, zašto su presuđeni na doživotni zatvor.
“Na kraju teksta stoji marker koji kaže – upućen je u Haški tribunal. Ta informacija je tu prekinuta. Taj marker prosječnom čitaocu daje mogućnost da se informiše i vidi kakav je rezultat bio u Hagu, ali onaj koji ne želi tragati imat će tu informaciju. Tu je taj nesporazum. Da li je plasiranje informacija koja nije cjelovita uputno, to je stvar uređivačke politike, doista,” dodaje Ademović.
Obrazovanje je oduvijek pitanje politike, ne samo one uređivačke. Ipak, u Bosni i Hercegovini, instrumentalizacija poprima radikalne obrise, pa smo se o djecu ogriješili na svakom njenom pedlju, stava je Nedim Krajišnik, nastavnik i direktor Udruženja Step by step.
“Pošto nemam ni na šta drugo da apelujem, ja apelujem na savjest dobrih nastavnika koji će zatvoriti ta vrata i odgajati dobre ljude. Ima još jedna opasna stvar za koju se svi trebamo zapitati: Odgajajući vrijednosno i u ovakvim narativima, mi djecu spremamo za jedan novi konflikt, za nešto što oni nisu birali, mi smo ovo napravili, nije na njima breme da mijenjaju ovaj svijet. Ako išta može da nas prepadne, to je ovo”, rekao je Krajišnik.
A roditelji su već prepadnuti i imaju ista pitanja. Jedno od troje Muhamedove djece u Srebrenici ove godine kreće u šesti razred.
“Zapitajmo se šta će biti za pet godina, deset, petnaest. Kakvu ćemo generaciju izvesti i kakve će poglede imati? Je li mi to pripremamo nove generacije za nove zločine genocida, za novi rat? Šta je cilj? Meni nije problem šta misli pojedinac, meni je problem što imamo sistem koji toleriše ratni zločin i propagira ratne zločince”, rekao je Muhamed Avdić, roditelj iz Srebrenice.
Dok i Muhamed i ostali roditelji apeluju na nešto preciznije reakcije nadležnih, nije izvjesno da će one uslijediti. Ipak, društvu u kojem obrazovanje služi za podizanje još viših zidova među djecom od kojih je pedeset posto funkcionalno nepismeno – sasvim izvjesno ne smiješi se mnogo toga dobrog.
“Stara dobra – ako želite da uništite društvo, krenite od škole, a mi smo itekako na dobrom putu”, zaključuje Krajišnik.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare