Jučer smo svjedočili još jednoj saobraćajnoj nesreći sa smrtnim ishodom kod Mostara. Crna statistika pokazuje da je ove godine u odnosu na prethodnu povećan broj nesreća, a vještak saobraćajne struke Adis Imamović za N1 je naveo niz faktora koji dovode do njih ističući da u njima ipak prednjači brza i nesavjesna vožnja. Shodno tome, poručio je, između ostalog, da bi, kada bi imao priliku, volio svakog nesavjesnog vozača odvesti na hirurgiju ili u šok sobu da bi vidio u kakvom stanju se nalaze mladi ljudi koji su vozili pod dejstvom alkohola ili ne obraćajući pažnju na vožnju pa dan poslije iz njih vire cjevčice.
Imamović odmah na početku razgovora ističe da je statistika poražavajuća te da nakon svega ostaju samo apeli.
“Da se zaista na ozbiljan način uhvatimo u koštac s ovim problemom. Ne znam stvarno do koje mjere i koliko smrtno stradalih u ovoj zemlji trebamo brojati da bismo stavili saobraćaj na ono mjesto koje mu pripada. U posljednje vrijeme državni ministar prometa i komunikacija na svakom sastanku spominje digitalizaciju. Slažem se to je odlična stvar, međutim, radi digitalizacije ne plače niko, ne gube se životi, nemamo materijalne štete, nemamo zastoj u Salakovcu na magistralnom putu M-17. Pa to su strašni gubici za državu kada u koloni po četiri sata stoje putnički i teretni vozili bez alternativnog puta. To su poražavajući faktori. Neka mi neko da odgovor ko se u ovoj državi bavi sigurnošću u saobraćaju. Ne može se policija baviti ovom problematikom u onoj mjeri koju to struka zahtjeva jer oni imaju na raspolaganju u 90 posto slučajeva represivni aparat (kažnjavanje) dok preventivni aspekt policijski organi ne mogu provoditi na adekvatan način. Koliko se struke nalazi u policiji to je pitanje za njih. Gdje su stručne institucije, ministarstva, javna preduzeća i svi oni koji se u opisu posla moraju baviti sigurnošću u saobraćaju. Mislim da oni svi zakazuju i žmire i ne rade svoj dio posla”, ustvrdio je Imamović.
Saobraćajni vještak dalje navodi da bi se sigurnošću u saobraćaju trebalo baviti jedno tijelo, odnosno, radna grupa koja bi se, u najmanju ruku, u Federaciji BiH trebala formirati.
“To tijelo bi sveobuhvatno, barem za područje FBiH, donijelo strategiju za naredni period i koje su to mjere i radnje kao i institucije koje trebaju dati svoj doprinos kako bi sigurnost u saobraćaju bila na nivou. Svjesni smo da na državnom nivou Savez za sigurnost saobraćaja nije još uspostavljen i nemamo ga. Nadalje smo svjesni i toga da određena radna tijela koja bi se djelimično baviti ovim problemima se na kraju zasnivaju na savjetodavnom karakteru, a zapravo bi se trebale predviđati mjere i rješenja za bolje stanje u saobraćaju. Na kraju ne možemo ni u Evropu s ovakvom situacijom, pa to je nevjerovatno da imamo ovakvu infrastrukturu, saobraćajne znakove i signalizaciju, zatim polaganje vozačkog… Stvarno ne znam od kojeg segmenta treba početi popravljati stanje”, istakao je.
Od četiri faktora koji utječu na sigurnost saobraćaja i kojima se treba posvetiti, Imamović smatra da je saobraćajna infrastruktura treća po redu po važnosti.
“Svjesni smo mi koliko godina već gradimo taj famozni Koridor 5C koji je nekih 330 kilomeatra dug. To ne ide onom dinamikom kojom bismo mi željeli, a probijanjem rokova nema nikakvih penala ne snose se sankcije kada nema radova. Sve nekako ostane na priči pa tako i o autoputu prema Beogradu iz Sarajeva ne znam da li smo metar izgradili. Uvijek pričamo o infrastrukturi, a ništa od toga. Ako se nekad izgradi Koridor 5C smanjit će saobraćajne nesreće, ali treba istaći da i na njemu ima određenih prekida i mislim da bi trebalo povezati cjeline i postepeno ih puštati za saobraćaj pa onda od naplata putarine zarađivati novac. A ovako se novac troši, a ništa nemamo zauzvrat. To je sve zbog ugovora koji nije predvidio penale (kazne) u slučaju probijenog roka gradnje”, pojasnio je naš sagovornik.
Statistički podaci pokazuju da se u 2023. godini dogodilo ukupno 35.148 saobraćajnih nesreća u kojima je život izgubilo 255 osoba. S obzirom na ovu crnu statistiku upitali smo Imamovića šta je u vrhu uzroka saobraćajnih nesreća?
“Uglavnom je to brzina vožnje jer ona ubija u krajnjoj liniji, zatim, preticanje u nedozvoljenim mjestima, vožnja pod utjecajem alkohola, nedovoljno iskustvo mladih vozača. Ne znam da je ikad ijedan doktor vratio bilo kog kandidata koji je rekao da kao vozač ima određenu vrstu bolesti i da ga to spriječava da vozi. To je jedan segment. Zatim, način polaganja vozačkih ispita je kod nas ostao od 2008. godine i taj pokušaj je bio u Hrvatskoj i viđeno je da ne daje rezultate i vraćeno je na stari sistem. Zatim, stanice za tehnički pregled vozila je također upitna kategorija jer postavljam pitanje koliko tehnički neispravnih vozila se vrati u toku godine – minoran broj. I onda ostajemo u onom dijelu gdje ne treba puno pameti da kažemo brzina je uzrok, hajde da postavimo 2.000 kamera i sankcionisat ćemo. Uredu je sve to, ali kako i da li će se ta kazna platiti te da li ona na kraju dođe do izvršioca prekršaja i da li ima svoj efekat nakon što nakon godinu i po dođe na naplatu. I onda postoje prekršioci sa 20.000 KM do 30.000 KM kazne koji i dalje voze”, naglasio je Imamović.
Spominjući ponovo sa početka razgovora radnu grupu, Imamović smatra da bi, ukoliko se nekad uspostavi, prvenstveno trebala revidirati zakonske odredbe koje se dotiču sigurnosti u saobraćaju.
“Počevši od zakona o prekršajima, o osnovama o sigurnosti u saobraćaju, O tehničkim pregledima, o odmoru vozača i svim podzakonskim aktima. Dosta je tu kontradiktornosti pa tako na državnom nivou zakon o tehničkim pregledima i isti na nivou FBiH nisu usaglašeni i stalno se prebacuje loptica ko je nadležan. Sistematične mjere bi se trebale primjenjivati nakon revizije ovih zakona i to bi ova radna grupa sastavljena od stručnjaka mogla uraditi. Ne kažem da treba i može odmah biti dobra situacija nakon dva mjeseca ili više, ali treba se početi s tim. I sva ta inicijativa treba ići od vlasti. Postavljam pitanje koliko je ljudi iz saobraćajne struke u vlasti i u državnom i federalnom nivou i mislim da nam to nedostaje, ali nije samo problem u tome, ne mora biti ministar iz saobraćajne struke, ali moraju ljudi koji su njegovi najbliži saradnici. Međutim, kako ćemo imati kada u najbližoj Agenciji imamo postavljene ljude i pomoćnike kabineta koji nisu iz saobraćajne struke i kako će nam oni dati mjere kako i na koji način raditi. Mislim da su na tim funkcijama u tim radnim tijelima ljudi koji samo žele imati samo naknade i mislim da ih treba pitati šta oni misle o ovim crnim statistikama kada su već plaćeni za to”, oštro je poručio Imamović.
Ističe da se nikada nije navikao vidjeti krv stradalih ni nakon godina brojnih vještačenja.
“Jednostavno se ne mogu navići na to, pogotovo kada vidim mlade ljude i djecu da su stradali. Ne bude mi svejedno i teško mi emotivno pada i uvijek se zapitam dolaskom na uviđaj da li sam mogao to nekako spriječiti da kolege i ja ne dođemo na mjesto stradanja. Emocije se pomiješaju od tuge do ljutnje jer niko neće da to posluša da uradi sve što je u njegovoj moći. Nijedna emocija nije pozitivna u vezi toga, sve su negativne. Uradim sve što je u mojoj nadležnosti i moći. Zaposlen sam u policijskim organima i svoje iskustvo pretačem na način da pokušam sa ljudskim i materijalnim resursima spriječiti saobraćajne nesreće, ali ne možete uvijek spriječiti sve. I na kraju ostaje taj represivni dio. Zaista nemam milosti prema bahatim vozačima jer su oni najgori među nama i znam biti brutalan prema onima koji su ponavljači prekršaja, kada se oduzima vozačka dozvola i motorno vozilo, tu je nulta tolerancija. Mladi vozači stječu dojam da znaju voziti ako dobiju vozačku dozvolu, a ustvari su samo stekli dozvolu da upravljaju vozilom. Ne može mladi vozač reći da zna voziti sve dok gleda u pedale pri kočenju i polasku, mijenjač prilikom promjene brzine i sve dok ne prijeđe hiljade kilometara. I onda su tu i bijesna i jaka auta u koja sjednu po dva-tri vršnjaka i nažalost uslijed brzine i neiskusne vožnje dođe do nesreće. Kažem samo da bih volio na tim svojim predavanjima da imam mogućnost da sve te nesavjesne vozače odvedem na hirurgiju i u šok sobu pa da vide u kakvom stanju izgledaju vozači koji su se noć prije opijali i brzo vozili, kako iz njih vire cjevčice dok su spojeni na žice”, poručio je, između ostalog, Imamović.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare