Oglas

Ne kontrolišu se ceste

Sudski vještak o nesreći kod Foče: Zaštitna mreža je mogla spriječiti smrt mlade doktorice

author
Anisa Halvadžija
31. jul. 2025. 14:04
1702385459-policijska-traka.form.format-webp.width-1200
FENA

Nakon jučerašnje nesreće u kojoj je život izgubila 33-godišnja doktorica iz Sarajeva, kada je na vozilo u pokretu kod Miljevine pala stijena, javnost je potresena i traži odgovore. Načelnik Foče sazvao je hitan sastanak kojem su prisustvovali načelnici okolnih opština, dok je SDS zatražio hitnu obustavu saobraćaja na magistralnom putu Foča – Sarajevo. Za N1 o ovom tragičnom događaju govorio je sudski vještak saobraćajne struke Ševal Kovačević, ističući da se uzroci nesreće ne smiju svoditi na "krivicu stijene", već na sistemske propuste i lošu infrastrukturu.

Oglas

"Krivac nije stijena. Njeno odranjanje je posljedica koja je ubila nevinu osobu. Krivci su oni koji su preuzeli zakonom održavanje puteva u besprijekornom stanju da se na siguran način odvija saobraćaj", naglašava Kovačević.

Prema njegovim riječima, problem s odronima na ovom dijelu puta prisutan je decenijama, a nedostatak prevencije i zaštitnih mjera doveo je do tragičnog ishoda.

"Zaštitne mreže i redovna ophodnja su morali spriječiti tragediju"

Govoreći o dionici puta ka Šćepan Polju, a na kojem je i ova dionica Sijeračke stijene gdje je mlada doktorica Aida Softić poginula, Kovačević podsjeća da su odroni i kamenje na putevima u tom dijelu česta pojava zbog stare cestovne infrastrukture.

Oglas

"Ta cesta je završena prije 45 godina i uvijek je bila problematična kada je riječ o odronima osulinski materijali. To nije isprika za one koji su odgovorni za siguran saobraćaj. Problem se mogao riješiti kroz postavljanje zaštitnih mreža i redovnu ophodnju terena, posebno nakon kiša koje dolaze poslije sušnih perioda", stava je Kovačević.

Dodao je da je još 2016. godine bio uključen u slučaj nesreće u kojoj su stradali putnici autobusa na toj istoj dionici, što pokazuje da nadležni nisu ništa naučili iz prethodnih tragedija.

"Loše je stanje u RS-u, ali ništa bolje nije ni u FBiH. Mora se uraditi više na unapređenju infrastrukture jer su zbog njenog nedostatka učesnici u saobraćaju izloženi stalnoj opasnosti", kazao je Kovačević.

Mišljenja je da povećanje iznosa kazni za saobraćajne prekršaje nije rješenje ako se istovremeno uz to ne ulaže u izgradnju i unapređenje putne infrastrukture.

Oglas

"Mora se ulagati u infrastrukturu. Nije dovoljno samo povećavati novčane kazne, nego se u ovaj problem moraju uključiti ljudi iz struke. Broj vozila je drastično povećan, a infrastruktura nije prilagođena današnjim uslovima", istakao je.

"Zakon predviđa obustavu saobraćaja ako put nije siguran"

Kovačević je istakao da zakon predviđa jasne mjere kada putna komunikacija postane nesigurna.

"Činjenica je da Zakon o sigurnosti u saobraćaju predviđa obustavu saobraćaja na putu ako on nije siguran za putnike i vozače. Naravno da nema sto posto sigurnog saobraćaja, ali postoje predvidive opasnosti koje se moraju ukloniti. Dok se to ne desi, saobraćaj treba obustaviti", naglasio je.

Oglas

Posebno je naglasio da je veoma bitno da stručnjaci redovno obilaze teren i vrše procjene.

"Treba pregledati put, postaviti zaštitne mreže, betonirati kritične tačke i postaviti ograde. Ne smijemo dozvoliti da nam mladi ljudi ginu zbog nedostatka osnovne zaštite", upozorio je Kovačević.

"Održavanje nije isto što i ulaganje"

Prema njegovim riječima, javna preduzeća koja održavaju puteve ne investiraju u njihovu sigurnost.

Oglas

"Nije dovoljno samo održavati postojeće stanje i postavljati znakove na mjestima odrona. To može biti privremeno rješenje, ali problem se mora hitno sanirati. Kad uporedimo gubitke života, teške povrede i materijalnu štetu, ulaganje u infrastrukturu je daleko jeftinije i jedino ispravno rješenje", naveo je Kovačević.

Kritikovao je i odnos političara prema stručnjacima jer, kako je kazao ne konsultuju ih kada je u pitanju uređenje i izgradnja saobraćajne infrastrukture.

"U skupštinama rijetko čujete rasprave o sigurnosti u saobraćaju i kada ih čujete veoma je upitno to što se predlaže. Govori se samo o većim kaznama i radarima. Nekada smo imali kompanije poput Hidrogradnje i Bosnaputeva koje su gradile vrhunsku infrastrukturu. Treba obnoviti domaću građevinsku operativu, angažovati naše radnike i uključiti strance samo tamo gdje je potrebno", istakao je naš sagovornik.

"Autoput je rješenje, ali uz domaće izvođače"

Govoreći o mogućem rješenju u vidu izgradnje autoputa, Kovačević ističe:

Oglas

"Autoput nudi najviši nivo sigurnosti. Ako bi se radovi podijelili na više lotova, naše domaće firme bi mogle učestvovati, uz podršku stranih stručnjaka. Imamo kapacitet i znanje, samo treba ulagati u obnovu građevinskog sektora".

"Bahati vozači su problem, ali infrastruktura je glavni uzrok nesreća"

Kovačević dodaje da su povratnici u saobraćaj i ponavljači prekršaja najveći problem.

"Imamo vozače sa po 80.000 KM neplaćenih kazni. Vozilo koje ide 100 km/h prelazi 30 metara u sekundi – pješak u tom trenutku nema nikakve šanse da se skloni. Vozilo je postalo mitraljez, pištolj, jednostavno, opasno sredstvo i s takvim vozačima nema kompromisa. Ali ne smijemo zaboraviti da je loša infrastruktura osnovni uzrok mnogih nesreća", dodao je Kovačević.

Na kraju je Kovačević komentarisao i saobraćajne gužve i u glavnom gradu BiH te naveo da građani Sarajeva u skorije vrijeme neće moći odahnuti jer rješenja nema na vidiku. Ono je bilo prisutno mnogo prije, ali ga, kako je dodao, nadležni nisu prepoznali ni iskoristili na pravi način.

"Prije 25 godina je trebalo ulagati u gradski prevoz, mreže, stanice i nove tramvaje. Trebali smo graditi biciklističke staze i transverzale, ali smo sve to zapostavili. Danas se borimo sa posljedicama divlje gradnje i nedostatka dugoročnog planiranja. Kod nas neće u skorijem vremenu biti urađena Prva transverzala kako bi se rasteretio saobraćaj. Ona je trebala biti davno riješena dok je nije napala divlja gradnja. Ljudi sada traže silan novac da se uklone ti objekti, ima dosta njih nelegalnih, nisu urađena na vrijeme geološka ispitivanja da se to preduprijedi. Imamo problem i sa Južnom longitudinalom i samo se uradilo nešto više sa Devetom transverzalom. Iako su nabavljena nova sredstva javnog prijevoza što je dobro mora se prije svega raditi na transverzalama kako bi se taj javni saobraćaj rasteretio. Dakle, bitno je planski djelovati, a ne prema instinktu i naravno gužve u Sarajevu će, prema trenutnom stanju, riješiti samo izgradnja Prve transverzale", poručio je, između ostalog, Kovačević.

╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad

Više tema kao što je ova?

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama