U toku je najskuplja predizborna kampanja za lokalne izbore ikada. Izdvajaju se stotine hiljada maraka za promociju i oglašavanje kako bi se zadržala ili osvojila vlast. Zloupotrebljavaju se javni resursi, nude se popusti, besplatni pregledi, obećava se zapošljavanje, daju se jednokratne pomoći. Ali se i prijeti. Sve je to obilježje ovogodišnje predizborne kampanje, analiza je Transparency Internationala.
Za bilborde, stranačke skupove stranke su do sada potrošile skoro devet miliona maraka. Promovisali su se i na društvenim mrežama i u medijima – pa je ukupna cifra sada 10,8 miliona maraka. Toliko novca za izbornu pobjedu. SNSD je najviše uložio, slijedi SDA, potom SDP, PDP, HDZ. Dok je SNSD najviše novca dao za predizborne skupove, SDA prednjači po izdvojenom novcu za bilborde.
“Ovi troškovi izborne kampanje su višestruko veći ako bismo dodali koliko je javnih sredstava potrošeno da bi se vršila promocija kandidata javnim sredstvima kroz različite vrste kampanje”, tvrdi Ivana Korajlić, Transparency International BiH.
Pa se tako javni radovi i otvaranje objekata iskorištavaju za političku promociju. Ovo je jedan od primjera: dok se put asfaltira na kamionu je zalijepljen bilbord. Promotivni materijali su svuda, pa i u zdravstvenim ustanovama. Najčešća zloupotreba u toku predizborne kampanje je podjela jednokratnih podsticaja, subvencija i novca građanima.
“Bilo je 330 takvih primjera. Naprimjer, vlada HNK jednokratno je dala svim budžetskim korisnicima pred izbore po hiljadu KM, za 5700 korisnika. Vlada Brčko distrikta jednokratna pomoć penzionerima, jednokratna pomoć u Bratuncu, Milorad Dodik je u samoj kampanji podijelio 56 ugovora o dodjeli sitne stoke. Vlada ZDK je izdvojila 200 KM za preko osam hiljada budžetskih korisnika”, ističe Srđan Traljić, Transparency International BiH.
No, to je jedna strana pristupa glasačima. Tehnika ”mrkve i štapa” koristi se i u predizborno vrijeme, pa se ponekad dijeli novac, a ponekad i upućuju prijetnje:
“Nisu prestale situacije gdje najviši zvaničnici u BiH prijete određenim kategorijama stanovništva, vrše pritisak… ne samo kroz obećavanja određene koristi kroz zapošljavanje već kroz direktne prijetnje da će lokalnim zajednicama biti uskraćeni projekti ako ne glasaju za određene političke subjekte. Ne vidimo još uvijek odluku po ovim slučajevima”, naglašava Korajlić.
Centralna izborna komisija BiH je zaprimila 140 prijava za zloupotrebe javnih resursa, a izrekao je samo sedam sankcija od kojih je većina zbog objava na društvenim mrežama. SDP je tako kažnjen jer je premijer Nikšić podijelio objavu o isplati pomoći radnicima.
“Sporno je što je objavio, a ne što je dao. Isto tako premijer ZDK je kažnjen jer je podijelio post svoje stranke na facebooku, a ako ostane trenutno tumačenje neće biti kažnjen što je podijelio novac budžetskim korisnicima. OHR je odbio dati autentično tumačenje ovog zakona”, dodaje Traljić.
Samo kroz jednokratne subvencije u posljednja tri mjeseca podijeljeno je 60 miliona maraka sa svih nivoa vlasti. Društvene mreže prebukirane su političkim oglašavanjem. Za Facebook i instagram promocije najviše novca dala je Naša stranka, potom SDP.
“Troškovi te vrste kampanje iznose 250 hiljada maraka. Za razliku od drugih načina oglašavanja ovdje je top lista drugačija jer su određene stranke procijenile da je ciljna skupina njihova prijemčivija za drugu platformu”, pojašnjava istraživač, Aleksa Vučen.
Iz TI ukazuju da mnoga kršenja pravila nisu kažnjena. Do sada su izrečene sankcije u iznosu od 115 hiljada maraka.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!