Ured za reviziju Federacije Bosne i Hercegovine objavio je finasijske izvještaje za 12 subjekata od kojih je jedan dobio dva "negativna mišljenja", dva po jedno "negativno mišljenje", dok su svi ostali dobili "mišljenje s rezervom" od kojih dva subjekta i po jedno "pozitivno mišljenje". Razlozi za negativna mišljenja su različiti - od neusklađenog vođenja finansija, neizmiravanja obaveza prema radnicima, primanje radnika mimo javnog konkursa, vršenje nabavki bez javnih tendera itd.
RMU Kakanj – dva negativna mišljenja
Ured za reviziju FBiH dao je dva “negativna mišljenja” Rudniku mrkog uglja Kakanj. Kako se navodi u Izvještaju o reviziji finansijskih izvještaja, Ured za reviziju nije mogao potvrditi iskazanu materijalnu imovinu u pripremi u iznosu od 10.700.897 KM, s obzirom na to da se ne prati ročna struktura ulaganja i izvršenje po projektima, te se stvarna vrijednost navedenih ulaganja može značajno razlikovati od iznosa iskazanog u finansijskim
izvještajima. Takošer, prilikom sastavljanja godišnjih finansijskih izvještaja Društvo nije izvršilo procjenu sposobnosti da nastavi poslovati u vremenski neograničenom periodu u skladu s tačkom 25. MRS-a 1 – Prezentacija finansijskih izvještaja. Društvo je ostvarilo gubitak u 2023. godini u iznosu od 16.212.474 KM, a akumulirani gubitak na 31. 12. 2023. iznosi 183.685.463 KM i premašuje iznos osnovnog kapitala za 91.103.108 KM. Koeficijent tekuće likvidnosti na datum bilansa je 0,186,što ukazuje na to da Društvo tekućim sredstvima nije u mogućnosti blagovremeno izmirivati obaveze. Navedene okolnosti stvaraju sumnju u sposobnost Društva da nastavi sa vremenski neograničenim poslovanjem, što nije objavljeno u finansijskim izvještajima u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH.
U Izvještaju o reviziji usklađenosti, navodi se da RMU Kakanj nije provodio redovne mjere upravljanja rizikom i mjere za obezbjeđenje adekvatnosti kapitala u skladu sa Zakonom o finansijskom poslovanju s obzirom na to da posluje u uslovima nelikvidnosti i insolventnosti, te da je akumulirani gubitak iznad visine osnovnog kapitala. Društvo nije izmirilo obaveze za doprinose za isplaćene plaće za 2023. godinu u iznosu od 15.219.983 KM. Ukupne neizmirene obaveze za doprinose na datum bilansa iskazane su u iznosu od 85.869.925 KM, što nije u skladu sa Zakonom o doprinosima.
Također, nisu izmirene obaveze za posebne naknade (za zaštitu od prirodnih nesreća i opća vodna naknada) za 2023. godinu u iznosu od 214.373 KM, a ukupne neizmirene obaveze za posebne naknade na datum bilansa iskazane su u iznosu od 3.391.828 KM, što nije u skladu sa Zakonom o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih i drugih nesreća i Zakonom o vodama.
“Godišnji popis imovine nije izvršen u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH u dijelu koji se odnosi na popis materijalne imovine u pripremi i sumnjivih i spornih potraživanja. Društvo je prilikom nabavke goriva prekoračilo ugovorene iznose za 1.144.803 KM, a usluge prevoza u iznosu od 43.735 KM vršene su bez zaključenog ugovora. Navedeno nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama”, navode iz Ureda za reviziju FBiH.
Županijska bolnica “Dr. fra Mihovil Sučić” u Livnu
Ured za reviziju FBiH dao je “mišljenje s rezrevom”, ali i “negativno mišljenje” Županijskoj bolnici “Dr. fra Mihovil Sučić” u Livnu. Kako se navodi u obrazloženju “mišljenja s rezerevom” koje je dato u Izvještaju o revizji finansijskij izvještaja, osim za moguće efekte pitanja opisanog/opisanih u odjeljku Osnova za mišljenje s rezervom, finansijski izvještaji istinito i fer prikazuju, u svim materijalnim aspektima, finansijski položaj Ustanove na 31. 12. 2023. godine, finansijsku uspješnost, novčane tokove i promjene na kapitalu za godinu koja se završava na taj dan, u skladu s prihvaćenim okvirom finansijskog izvještavanja.
“Za zemljište i građevinske objekte iskazane sadašnje vrijednosti 5.038.845 KM nije prezentirana dokumentacija na osnovu koje je izvršeno knjigovodstveno evidentiranje, što nije u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH. Za navedeni iznos ne možemo potvrditi vrijednost iskazanih stalnih sredstava na datum bilansa. Ne možemo potvrditi iskazanu vrijednost zaliha lijekova u iznosu od 76.696 KM, jer se prilikom njihovog izdavanja iz Bolničke apoteke na bolničke odjele za cjelokupan iznos priznaju rashodi na teret zaliha, iako lijekovi nisu stvarno utrošeni. Pored toga, Ustanova ne vrši knjigovodstveno evidentiranje zaliha reagensa, jer je prilikom nabavke reagensa vršeno priznavanje rashoda perioda bez zaduživanja zaliha, iako nije došlo do stvarnog utroška, što nije u skladu sa MRS-om 2 – Zalihe. Efekte na finansijske izvještaje nije moguće kvantificirati”, ističe se.
“Negativno mišljenje” bolnici je dato u Izvještaju o reviziji usklađenosti. U obrazloženju se navodi da je prijem osam zaposlenika u radni odnos na određeno vrijeme u trajanju od tri mjeseca izvršen bez procedure javnog oglašavanja, što nije u skladu sa Zakonom o radu. Na ovaj način nije ispoštovana transparentnost kod zapošljavanja.
“Nije uspostavljen unutrašnji nadzor nad radom organizacijskih jedinica i zdravstvenih zaposlenika, što je obaveza u skladu sa kantonalnim Zakonom o zdravstvenoj zaštiti. Nije uspostavljena jedinica za internu reviziju kao ključni element internog nadzora kojim se osigurava sistematičan pristup ocjeni i poboljšanju efikasnosti upravljanja rizicima, kontrolama i procesima upravljanja, što je obaveza u skladu sa Zakonom o internoj reviziji u javnom sektoru u FBiH. Pravilnik o radu Ustanove nije usklađen s odredbama Kolektivnog ugovora o pravima i obavezama poslodavaca i radnika – doktora medicine i stomatologije, medicinskih sestara i tehničara i pomoćnih radnika u djelatnosti zdravstva na području Kantona 10 u dijelu obračuna naknada (uvećanja plaća) zaposlenicima po osnovu odluka, što je imalo za posljedicu isplate naknada u bruto iznosu najmanje od 140.562 KM, koje nisu u skladu s Kolektivnim ugovorom, a koje nisu ni dokumentovane. Nije osigurana transparentnost prilikom angažmana na sistematizovana radna mjesta kako nalaže Zakon o radu, s obzirom na to da je izvršen angažman na osnovu ugovora o djelu i ugovora o obavljanju dopunskog rada u neto iznosu od 356.645 KM”, navodi se u obrazloženju.
Također, obaveze prema dobavljačima nisu izvršavane u propisanom roku, niti su provođene redovne mjere upravljanja rizikom likvidnosti, što je imalo za posljedicu neizmirene obaveze prema dobavljačima u iznosu od 7.197.573 KM. To nije u skladu sa Zakonom o finansijskom poslovanju. Koeficijent tekuće likvidnosti na 31. 12. 2023. godine iznosio je 0,2, što ukazuje na to da Ustanova tekućim sredstvima nije u mogućnosti izmiriti tekuće obaveze.
“Nije proveden sveobuhvatan popis zaliha, potraživanja, obaveza, odgođenih prihoda, rezervisanja i tuđih stalnih sredstava, niti je izvršeno usklađivanje njihovog knjigovodstvenog sa stanjem utvrđenim popisom. To nije u skladu s odredbama Zakona o računovodstvu i reviziji u FBiH. Nabavke hrane i kuhinjskih potrepština u vrijednosti od 136.650 KM izvršene su bez primjene Zakona o javnim nabavkama i zaključenih ugovora, čime nije osigurana transparentnost u poslovanju i najefikasnije korištenje javnih sredstva”, ističe se.
Dom zdravlja Čapljina
Ured za reviziju FBiH dao je mišljenje s rezervom Domu zdravlja Čapljina je ne vrši knjigovodstveno evidentiranje najvećeg dijela zaliha, jer je prilikom nabave sirovina i materijala vršeno priznavanje rashoda razdoblja bez zaduživanja zaliha, iako nije došlo do stvarnog utroška, što nije sukladno MRS-u 2 – Zalihe. Efekte na financijska izvješća nije moguće kvantificirati. Također, nije uspostavljeno materijalno knjigovodstvo
zaliha, što nije sukladno Zakonu o računovodstvu i reviziji u FBiH.
“Za potraživanja starija od godinu dana u iznosu od 83.841 KM nije izvršena procjena očekivanih kreditnih gubitaka sukladno zahtjevima MSFI-ja 9 – Financijski instrumenti. To za posljedicu ima podcijenjene rashode, što je imalo utjecaja i na financijski rezultat”, navodi se u dijelu za “mišljenje s rezervom”.
Negativno mišljenje dobili jer nije uspostavljen unutarnji nadzor nad radom organizacijskih jedinica i zdravstvenih zaposlenika, što je obveza sukladno Zakonu o zdravstvenoj zaštiti, financijski plan za 2023. godinu nije sačinjen, niti je utvrđen Godišnji program rada za 2023. i Plan rada i razvitka sukladno odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti i Statuta te nije uspostavljena evidencija o prisustvu na poslu i radnom vremenu zaposlenika, što nije sukladno Zakonu o radu i Pravilniku o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima i drugim osobama angažiranim na radu.
“Zaposlenicima je obračunata i isplaćena stimulacija u neto iznosu od 224.337 KM po temelju mjesečnih neizostanaka s posla, tj. ostvarivanja punog mjesečnog fonda sati, što nije sukladno Zakonu o radu i Kolektivnim ugovorima. Obveze prema dobavljačima nisu izvršavane u propisanom roku, niti su provođene redovne mjere upravljanja rizikom likvidnosti, što je imalo za posljedicu neizmirene obveze prema dobavljačima u iznosu od 472.287 KM. To nije sukladno Zakonu o financijskom poslovanju. Nije izvršen cjelovit popis imovine i obveza, jer nije obuhvaćeno zemljište, građevinski objekti, transportna sredstva i zalihe, niti je izvršeno usklađivanje knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem utvrđenim popisom. To nije sukladno Zakonu o računovodstvu i reviziji u FBiH. Iako nije usvojen financijski plan za 2023. godinu, donesen je Plan javnih nabava koji ne sadrži sve propisane podatke (brojčana oznaka i naziv predmeta nabave iz JRJN, da li se predmet dijeli na lotove, da li će biti zaključen ugovor o javnoj nabavi ili okvirni sporazum, izvor financiranja i podatak za koju godinu se plan donosi). Nabava lijekova, zavojnog, zubnog, laboratorijskog i ostalog sanitetskog materijala, materijala za održavanje čistoće i lož-ulja za grijanje najmanje u iznosu od 206.379 KM vršena je bez provedenih postupaka i zaključenih ugovora. Nije vršeno istraživanje tržišta prije pokretanja postupaka, nisu donesene odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača, niti su na portalu javnih nabava objavljeni osnovni elementi ugovora i izvješća o provedenim postupcima javnih nabava. Navedeno nije sukladno Zakonu o javnim nabavama”, zaključuje se u Izvještaju Ureda ua reviziju.
Po jedno pozitivno mišljenje dobili su Lutrija BiH d.o.o. Sarajevo i Kantonalna bolnica Dr. Safet Mujić Mostar. Izvještaje možete pročitati OVDJE.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!