
Danas je Veliki petak, za hrišćane najtužniji dan u godini, za koji se vezuju brojni vaskršnji, tj. uskršnji običaji. O značaju i suštini najvećeg hrišćanskog praznika, za "Novi dan" govorili su Ljubo Zadrić, svećenik Vrhbosanske nadbiskupije i Danilo Pavlović, iguman manastira Žitomislić.
"Današnji dan nas podsjeća na osnovne trenutke ljudskoga život - život i smrt", kazao je Zadrić za N1.
"Isus Krist je umro za čovjeka, za grešnike"

Tokom sedmice prije Uskrsa, vjernici se prisjećaju života Isusa Krista, ali i njegove smrti.
"Od cvjetnice, kada slavimo slavni ulazak Isusa Krista u Jerusalem, počinje niz ovih svetih velikih dana, gdje pripadaju Veliki četvrtak, kojeg smo jučer proslavili, Veliki petak danas, zatim Velika subota i konačno uskrsnuće Gospodnje.
Vezujući se samo za današnji dan, osnovu koju nam predstavlja, pratimo Isusa na njegovom križnom putu. I to je zapravo jedna od, ako smijemo reći, najpopularnijih pobožnosti u kršćanstvu i osobito u našem narodu, ovdje na našim prostorima, gdje pratimo biblijske motive, konkretne činjenice puta Isusa Krista - od osude do smrti na križu. Slobodno razmišljajući možemo reći kako gledamo potresne scene. Iako se radi o Bogu čovjeku, postajemo svjesni kako zapravo u Isusu Kristu imamo savršen odgovor - Boga prema čovjeku, a isto tako čovjeka prema Bogu. I osobito bi na današnji dan, Veliki petak, podvukao je ono što između ostalog čitamo i što ćemo čuti u liturgijama Velikog petka, a to su Isusove posljednje riječi sa križa: 'Oče oprosti im jer ne znaju što čine', gdje prepoznajemo svjesnost najvažnije osobe u historiji čovječanstva kako umire baš onako kako je živio. Možemo tako slobodno skratiti, rezimirati, sažeti ono što mi kršćani danas slavimo, što je danas zapravo naša memorija. A to je da Isus Krist umro onako kako i živio, za čovjeka, za grešnika", naveo je svećenik Zadrić.
"Svetkovina koja nas gura u zajedništvo"
Govoreći o simobilici stradanja Isusa Krista, Zadrić kaže kako u današnje vrijeme čovjeku, s različitih strana poručuju da se fokusiramo na sebe i svoju sreću jer samo tako možemo biti dobri drugim ljudima, ali da u kršćanstvu imamo primjer žrtve za drugog i praštanja.
"Nije čista sebičnost kada svako od nas misli na svoju vlastitu kožu, na svoj vlastiti životni put. Međutim, svejedno u kakvim prilikama modernim, razvijenim živimo, ne bi nam trebalo biti strana istina da čovjek ne može sve sam. Konkretno da pojednostavimo objašnjavanje te istine. Kada mi treba neko da popravi automobil idem automehaničaru, kada mi treba neko da popravim bilo kakvu instalaciju, konkretno tražim tačnu osobu koja mi u tome može pomoći. Ja tako kao čovjek i kao vjernik, kao svećenik, promatram i historiju Isusa Krista, koji svjestan svoga poslanja, svjestan svojih mogućnosti, svojih talenata, ne bježi od toga da se udalje od čovjeka. Danas vrlo često, kako ste i naglasili, možda baš kroz tu prizmu psihologije, vrlo često se naglašava kako se brinemo samo za sebe, gdje se onda stvara sama po sebi distanca od drugih ljudi. Jedan od ruskih klasika pisaca je, razmišljajući upravo o toj situaciji, rekao kako je 'najveća prljavština svijeta odvojiti se od čovjeka'. Još konkretnije, odvojiti se od problematike s kojom se konkretni čovjek suočava. I upravo je to istina historije Isusa Krista, koji svjestan svoga poslanja nikako se ne odvaja od čovjeka, gdje mu u konkretnim situacijama, kako čitamo u izvještajima svjetoga pisma, iz Evanđelja, iz dijela postolskih, općenito iz Biblije, vidimo kako se ne odvaja od čovjeka. Ne odvaja se od svoga poslanja, istodobno se ne odvaja niti od čovjeka, njegovih potreba, njegovih poteškoća i problema. I to bi trebalo biti osnova, nadam se, svaćanja svakome od nas ljudske dimenzije, ali i vjerničke. Da je u istinu najveća prljavština kada se odvojimo od drugih, kada nas drugi ne zanimaju, nego nas zanima samo naš vlastiti uspjeh. Zato nas svaka svetkovina, svaka dimenzija koja pripada vjeri, koja pripada duhovnosti, poziva i slobodno možemo reći gura u zajedništvo, gura nas prema drugim ljudima", kazao je.
"Isus traži da činimo ono što je i on, oprostiti prije svega"

Igumna Pavlović ističe da je ključna poruka Velikog petka upravo Isusova rečenica: 'Oprosti im, jer ne znaju šta čine'.
"Dakle, mi kažemo, vjerujemo i iz svetog pisma znamo da je Isus umro na krstu da bi nas oslobodio grijeha i da je on, osim što je umro na krstu, sišao u dubinu ada, u dubinu pakla i da ga je on pobijedio. I onda se pitamo kako je to pakao pobijeđen kada zlo i dalje vlada u svijetu i svjedoci smo i mi u naše vrijeme velikog zla, velike nepravde koja se događa i kod nas, a naročito u zemljama koje trpe rat i ratno stradanje i mnoge druge nepravde, naravno. Isus je pobijedio pakao upravo time što je pobijedio pakao naših međuljudskih odnosa. Svakoj patnji i svakoj muci i naročito svakoj nepravdi je dao smisao. Do tada, ljudi zaista nisu imali izlaza. Pa i on kad umire na krstu govori: 'Bože moj, zašto si me ostavio?' Dakle, i on ima taj trenutak očajanja pred tajnom smrti. Ali čime je on pobijedio pakao? Čime je on pobijedio pakao međuljudskih odnosa? Upravo ovim opraštanjem. On kaže: 'Oprosti im, jer ne znaju šta čine'. On prašta svim onim ljudima koji mu čine nepravdu i to je ono što je ključno. To naravno nije laka zapovijest. Nije zapovijest koja se lako ispunjava, ali kako je zapovijest i kako od njega dolazi, znači da je moguća. Dakle, sve što Gospod Isus Hristos od nas traži, traži prvenstveno ono što je on učinio, što je on prošao i kako on zna ljudsku prirodu, onda to svakako jeste nešto što se može ispuniti", kazao je Pavlović za N1.
"Vjernici da se vrate evanđelju i oslobode narativa 90-ih"
Iguman je govorio i o potrebi za međureligijsjim dijalogom u BiH te istakao da "naš narod i naši narodi, pravoslavni, katolici i muslimani, imaju potencijal za suživot, bez obzira na ratne recidive koji su iza nas, a to svjedoči naša zemlja, u svim različitim oblastima, kulture, suživota i tako dalje".
"U sve tri vjerske zajednice, odnosno četiri vjerske, postoje ljudi koji su jako raspoloženi za dijalog. Postoje zaista dobronamjerni ljudi koji zaista vjeruju u Boga i u Božiju objavu, bilo koje da su vjerske ispovijesti. Postoje s druge strane ljudi kojima to ne odgovara, a to su uvijek nekakvi drugi razlozi koji sigurno nisu evanđeoski i nisu inspirirani božanskom objavom. Ali, nažalost, takvi ljudi se vrlo češće favorizuju, tako da mi neprestano imamo tenziju naših međunacionalnih odnosa u BiH i u regionu, u susjednim zemljama s kojima smo tijesno vezani, tako da je taj narativ postao jako primaran i postao je popularan u posljednjih sedam - osam godina. Možda moja analiza nije ispravna, ali u posljednje vrijeme čujemo ponovo nešto što liči na 90-e. Vrlo se često iza toga krije kriminal, korupcija, socijalni nemir, socijalno nezadovoljstvo, krije se to što naš narod odlazi iz ove zemlje, odlazi u zemlje zapadne Evrope, traži mjesto svog života ne u svojoj otadžbini nego negdje drugdje i onda se mi vrlo često držimo u tenziji naših međusobnih sukoba. A ako smo istinske sluge Božje, naravno što mi vjerski službenici smo dužni, moramo da se oslobodimo od tog narativa, da prepoznamo ovo kao jako loše, da nikad ne možemo praviti kompromis sa dnevnom politikom ili političkim interesima ljudi koji ovu zemlju, i opet kažem zemlju, susjedstvu dijele i tako dalje. Vratimo osnovnim postulatima vjere, a evo Veliki petak, stradanje Hristovo, njegovo umiranje na krstu za sve ljude, njegov oproštaj, oproštaj onima koji njemu čine nepravdu, to je nešto što nas svakako itekako podsjeća na to", poručio je iguman.
Sve poruke vjernicima uoči velikog praznika pogledajte u videu.
╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad, pridružite nam se i na WhatsApp kanalu klikom ovdje
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare