Vožnja u kružnom toku kao vječna misterija: Koja kategorija vozača najviše griješi, šta je dozvoljeno, a šta ne?

Fena

Ulazak i izlazak iz kružnog toka u saobraćaju često je misterija za vozače. Kako se vozi u kružnom toku? Ko ima prednost? Šta ako ulazni put ima jednu traku, kružni tok tri, a izlazni put dvije trake? Elvedin Mahmutović, zamjenik komandira Jedinice za saobraćaj za N1 je govorio o pravilima u saobraćaju te naveo koja kategorija vozača u ovom slučaju najviše griješi kada je riječ o vožnji kružnim tokom.

Mahmutović je pojasnio da je povećanom izgradnjom kružnih tokova u Bosni i Hercegovini, posebno u Kantonu Sarajevo povećan i problem kod određene kategorije vozača kada je riječ o vožnji u njima.

“To se najčešće radi kod kategorije vozača koji su dosta ranije stekli pravo upravljanja motornim vozilom i samim time nisu imali mogućnost da kroz obuku savladaju kako se pravilno kretati kružnim tokom. I samim time izgradnjom kružnih tokova, osim onih koji redovno krše propise i kod ove kategorije vozača su se pojavili ti problemi”, dodao je Mahmutović ističući da se saobraćajne nesreće dešavaju najčešće pri ulasku u kružni tok:

“Zatim, kretanje kroz kružni tok gdje vozači mijenjaju trake, a pritom se ne uvjere da li to mogu sigurno izvesti po ostale učesnike u saobraćaju. I na samom izlazu iz kružnog toka gdje se propuštaju biciklisti i pješaci”.

PROČITAJTE JOŠ

Interesovalo nas je kakva pravila važe za vozače koji ulaze u kružni tok’

“Prije svakog ulaska vozač je dužan da se uvidom u vertikalnu i horizontalnu saobraćajnu signalizaciju upozna o pravilima koja vladaju u tom određenom kružnom toku. Najčešće se radi o kružnim tokovima koji imaju svoje table i smjerokaze kako da se vozi. Isto tako i svaki vozač koji mu prilazi ima obavještenje da je u skoroj blizini kružni tok i samim time trebaju se pripremiti i zauzeti onu saobraćajnu traku kroz koju namjerava proći kada vozi njim. Najčešće iz desne saobraćajne trake pri ulasku u kružni tok, vozači skreću u prvi izlaz. Međutim svaki vozač se mora uvjeriti prilikom svake radnje da to može učiniti sigurno. I prilikom uključenja u kružni tok ne treba dati signalizaciju (žmigavac), ali to treba učiniti prilikom izlaska iz istog kako bi ostale učesnike u saobraćaju obavijestio o svojoj namjeri”, pojasnio je naš sagovornik.

Pravila saobraćaja nisu detaljno definisana Zakonom o osnovama sigurnosti u saobraćaju i samim time, kako je istakao Mahmutović, mnoge vozače zbunjuje kružni tok.

“Međutim, kružni tok se kao saobraćajnica da se treba shvatati kao pravougaona raskrsnica samo što geometrija izvedena u kružnu saobraćajnicu. I kada vozač uđe u kružni tok, pogotovo onaj koji ima dvije saobraćajne trake, dužan je voditi računa o položaju automobila kako ne bi ometao ostale vozače te pri izlasku iz kružnog toka. Poduzimanje bilo koje radnje vozač mora naznačiti, tačnije, žmigavcimna ostalim učesnicima u saobraćaju nagovijestiti da će promijeniti traku ili izaći iz kružnog toka. Ako se vozač u kružnom toku sa dvije saobraćajne trake koji se nalazi u vanjskoj, namjerava isključiti iz kružnog toka onda treba uključiti pokazivač (žmigavac), ali se prije toga uvjeriti da sigurno može izvršiti sve radnje. Pri tome mora propustiti pješake i voditi računa o svim učesnicima. Ono što najviše zbunjuje većinu vozača je unutrašnja traka u odnosu na vanjsku. Kod vozača vlada percepcija da imaju prednost ako se nalaze u unutrašnjoj traci što je pogrešno i onda vrše presijecanje, odnosno, nedozvoljeno mijenjaju saobraćajnu traku (prelaze u vanjsku) i na taj način dovode u opasnost vozače koji voze vanjskom. Takvi vozači su dužni da se uvjere da mogu izvesti radnju sigurno i to trebaju tek onda izvršiti”, naglasio je Mahmutović.

Unutrašnja i vanjska traka

Pojasnio je i to da vozač koji se našao u vanjskoj traci u kružnom toku ne mijenja svoj položaj vozila.

“On ostaje u svojoj traci, a vozač iz unutrašnje i želi prijeći u vanjsku saobraćajnu traku onda mora sačekati da vozilo iz vanjske saobraćajne trake prođe sigurno i onda izvrši radnju. Naravno ako je gužva onda se nastavi kretati kružnim tokom i iz njega izađe kada se stvore uslovi za to”, dodao je.

PROČITAJTE JOŠ

Mahmutović je pojasnio da se kružni tokovi, barem u KS, nalaze obično na suženim lokacijama na kojima su postojali određeni objekti.

“Sami kružni tokovi nemaju dovoljno širine da vozač ima veliki radijus. Posebno bi se trebalo voditi računa o tome da unutrašnja traka bude nešto šira od vanjske kako bi vozačima stvarala bolji komfor da izvedu radnju. Kod nas najčešće kružni tokovi imaju dvije trake i to pogotovo kod vozača sa manje iskustva iziskuje veliku koncentraciju. Međutim, apel upućujemo vozačima da pomognu svim učesnicima u saobraćaju kada primijete da se najbolje ne snalaze u kružnom toku”, ustvrdio je.

Istakao je da postoje i kružni tokovi sa dvije ulazne i dvije izlazne trake.

“U takvim situacijama vozači mogu koristiti i jednu i drugu saobraćajnu traku i ukoliko pri izlazu se nalaze u skretanju, vozač koji se našao u unutrašnjoj traci, iako mu je dozvoljeno skretanje na izlaz kao i vozač u vanjskoj, mora povesti posebnu pažnju da ne bi ometao vozača koji je započeo skretanje iz vanjske trake jer se zna desiti da se on nastavi ravno kretati i onda može doći do saobraćajne nesreće”, naglasio je.

Mahmutović je istakao da nije zabranjeno da se svi vozači kreću vanjskom trakom, ali ističe da bi time bio obesmislen kružni tok.

“Ti vozači bi uvijek bili spremni za izlaz i nastale bi gužve u saobraćaju i samim time bi se stvarali problemi što nije poenta kružnom toku”, naveo je.

F.Z./N1

Rekao je i to da pravila skretanja i izlazaka iz kružnog toka zavisi od broja traka.

“Ako je jedna onda vozač koji se nalazi na čelu kolone, postupio po saobraćajnim znacima, dužan je da se uvjeri da se može sigurno uključiti i on će prvi ući i nastaviti kretanje. Nažalost, može se desiti da ljudi koji ne znaju da se kreću kružnim tokom onda uvijek budu u vanjskoj kako bi bili sigurni da mogu bez problem izaći iz njega. Na taj način ne krše zakon, ali obesmišljavaju funkciju kružnog toka”, poručio je, između ostalog, Mahmutović.

Detaljnije pojašnjenje o pravilima vožnje u kružnom toku kroz grafičke prikaze pogledajte na videu ispod:

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare