
Nebojša Vukanović, lider "Liste za pravdu i red" i poslanik u Narodnoj skupštini Republike Srpske komentarisao je slučaj "Viaduct" i naplatu višemilionskog duga u ovoj arbitraži.
Vukanović je naveo da se samo u Republici Srpskoj može desiti da zbog korupcije, kriminala i zloupotreba, vlada izgubi više od 100 miliona KM bez kamata.
"Od tašna-mašna slovenačke firme Vijadukt bez radnika, koja ima samo poštansko sanduče, i da zbog toga niko ne odgovara, ne bude sankcionisan i pozvan na odgovornost. Iako imaju mnogo veće budžete i lakše ni platili presudu, Vlada Švedske, Njemačke ili Austrije bi, pale a ministri i premijer bi bili pozvani na odgovornost, vjerovatno i uhapšeni, jer su ugrozili funkcionisanje države i društva, a kod nas se odgovorni, od (Milorada) Dodika, (Petra) Đokića do Željke Cvijanović, koja je kao premijer angažovala advokate u ovom predmetu, šepure se, rugaju naciji u lice i prebacuju na druge odgovornost", istakao je Vukanović.
Mišljenja je da nema razlike, kako kaže, u pljački države, društva i naroda u slučaju Viaduct, kao sa Serdarovim, davanjem pa otkupom koncesije za hidroelektranu Mrsovo ili rudnik uglja u Ugljeviku.
"Gdje je do sada RS izgubila više od 120 miliona maraka, a samo kod nas je moguće da se zbog prirodnog bogatstva i resursa gubi ogroman novac umjesto da se društvo razvija. Nema sumnje da su moćnici namjerno namjestili i izgubili sudski spor, i da će od Viadukta, kao i od Serdarova, veliki dio novca završiti u džepovima moćnika koji su odgovorni", naveo je Vukanović.
Između ostalog je poručio i to da je veoma čudno da narod na sve ovo šuti.
"Najčudnije je kako narod šuti i nijemo posmatra samouništenje, postaje saučesnik svoje propasti, i kako nema pokušaja otpora, osim nekolicine medija i opozicije, da se pokuša suprotstaviti i zaustaviti potpuno uništenje Republike Srpske, u koje nas ludaci na vrhu režima vode", zaključio je Vukanović.
Kada je riječ o slučaju Viaduct važno je istaći da se ovdje radi o, kako je već navedeno, dugu Vlade RS koji je sada veći od 110 miliona eura budući da dnevne kamate iznose 18.000 KM.
Međutim, problem je nastao kada Vlada Republike Srpske nije ispoštovala ugovor o dodjeli koncesije za izgradnju hidroelektrana ovom preduzeću.
Uslijedio je spor pred Arbitražnim vijećem u Washingtonu, a potom i presuda u korist Viaducta. Prema Sporazumu potpisanom 2017. godine Vlada Republike Srpske bezuslovno se obavezala da će isplatiti sve novčane kazne. Sporazum je potpisala Željka Cvijanović tadašnja premijerka RS-a. Neizmireni dug već pravi ogromne probleme BHANSA-i jer neće moći dobijati sredstva od Eurocontrola.
Pravni tim “Viaducta” je dostavio informaciju Tužilaštvu BiH protiv Vijeća ministara i Predsjedništva jer se smatra da nisu na efikasan način radili na rješenju ovog problema iako je dužnik Republika Srpska zato što, kako je sinoć u emisiji Pressing pojasnila Svetlana Cenić, ekonomska analitičarka, jer je riječ o međunarodnoj arbitraži i BiH kao država ima međunarodni subjektivitet, a ne entitet. Detaljnije o tome čitajte ovdje.
Kada je riječ o otplati ovog duga još nije pronađeno konačno rješenje. Nude se prijedlozi, ali ne nailaze na odobravanje. Tako je Vijeće ministara BiH na sjednici prošle sedmice usvojilo zaključak da se sazove Fiskalno vijeće BiH na kojem je razmatrana otplata duga uz predstavljanje dvije opcije isplate – da se iz dobiti Centralne banke BiH izdvoje sredstva za otplatu ili da se okvir za institucije Bosne i Hercegovine poveća za 68 miliona KM.
Na ova rješenja nisu pristali predstavnici Federacije BiH, tačnije premijer Nermin Nikšić i dopremijer Toni Kraljevć zato što su oba rješenja bila većinski po štetu tog entiteta. Detaljnije o tome čitajte ovdje.
→Nikšić uložio veto, dug RS-a se neće platiti raspodjelom dobiti Centralne banke
Nakon neuspjelog dogovora na Fiskalnom vijeću BiH, uslijedila je nova sjednica Vijeća ministara prije dva dana na kojoj su usvojena dva zaključka. Kako je pojasnio ministar prometa i komunikacija BiH Edin Forto jedan od njih se odnosi na zaduženje SNSD-ovog ministra finansija BiH Srđana Amidžića da u proceduru pošalje novu verziju državnog budžeta, a drugi se naslanja na resor Fortinog ministarstva koji treba pronaći rješenja za privremeno finansiranje BHANSA-e prije svega jer je ona trenutno najugroženija u ovom postupku budući da su joj blokirani računi, a ukoliko ona stane s radom ugrozit će se i rad aerodroma u BiH, ali i funkcionalnost bh. neba. Detaljnije o tome ovdje.
“Svjetlo na kraju tunela za BHANSA-u”
Shodno tome, danas je Forto održao sastanak sa sindikatom BHANSA-e na kojem je predstavio plan za privremeno finansiranje ove Agencije, a sve kako bi se spriječile dalje rigorozne mjere koje bi uprava morala poduzeti te kako samim time ne bi došlo do upitne funkcionalnosti bh. neba i aerodroma širom BiH.
Forto je također poručio da je BHANSA kolateralna šteta u ovom procesu te je poručio i to da je pripremljena odluka o privremenom finansiranju BHANSA-e u nacrtu te će se naći u utorak na sjednici Vijeća ministara BiH. Dodao je da se nada da će svi pokazati dovoljno razuma da se ona i usvoji kako bi se barem ovaj dio problema riješio dok se ne iznađe način za otplatu duga.
Iz sindikata BHANSA-e su danas naveli da nakon ovog sastanka vide svjetlo na kraju tunela.
Međutim, BHANSA nije jedina koja je kolateralna šteta u cijelom ovom procesu. Tako je Centralnoj banci BiH Općinski sud u Mostaru uručio rješenje o zapljeni imovine ove banke u ovom gradu, ali važno je istaći da nije samo Centralna banka BiH u ovom procesu oštećena. Naime, nakon što je dug koji je sada veći od 110 miliona KM prema Viaductu došao na naplatu, Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA) se već bori sa velikim posljedicama. Evropska organizacija za sigurnost vazdušne plovidbe (EUROCONTROL) blokirala je sredstva ovoj Agenciji čija je uprava bila prinuđena smanjiti platu svojim radnicima, a postoji mogućnost da se, ukoliko se ne riješi ova situacija, ugrozi funkcionalnost bh. neba i aerodroma širom BiH.
Također, važno je istaći da su se kontrolori letenja oglasili najnovijim saopćenjem u kojem su upozorili da neće plaćati dugove za koje nisu odgovorni te da će doći do kraja ako ih država ne zaštiti.
Upravo je o ovoj temi nakon posljednje sjednice Vijeća ministara BiH govorio i ministar vanjskih poslova Elmedin Konaković koji je imao jedan prijedlog otplate ovog duga koji bi se također odnosio na Upravu za indirektno oporezivanje.
Konaković je tako spomenuo dokument iz oktobra prošle godine koji se nalazi na stranici Parlamenta BiH pod nazivom “Izvještaj o provedenoj reviziji učinka na temu: Višegodišnja kapitalna ulaganja”. Riječ je o izvještaju Ureda za reviziju institucija BiH.
“O tome smo u zadnje vrijeme najviše pričali zbog ove zgrade Uprave za indirektno oporezivanje i na ovoj poziciji višegodišnjih kapitalnih ulaganja po ovom revizorskom izvještaju stoje stotine miliona KM od kojih su značajan dio budžetska sredstva. Dakle, moguće je platiti dug ili dio duga odlukom koje Vijeće ministara u Prijedlogu o zakonu o budžetu ove godine može predložiti Predsjedništvu i Parlamentu BiH tako da se izvor za plaćanje ovog duga može naći kod ove zgrade UIO, ali i drugih kapitalnih investicija koje stoje i iz godine u godinu prenose, ne realizuju novac i u ovoj reviziji je navedeno da ono što bi trebalo trajati tri u prosjeku traje sedam i više godina. To je jedan neefikasan sistem koji isto tako može biti i izvor rješenja ove trenutne situacije”, naveo je Konaković.
“Viaduct” nije jedini dug
Kada je riječ o Borjani Krišto, predsjedavajućoj Vijeća ministara BiH u jednoj od ranijih izjava je stava da je najbolja odluka da se korekcijom u državnom budžetu iznađu sredstva za isplatu navedenog duga. Poručila je da bi na naplatu državi BiH mogle doći i druge arbitraže koje i dugovi koje je RS napravila, a koji, prema dosadašnjim procjenama iznose više od dvije milijarde KM.
A upravo se te druge arbitraže spominju otkako je na naplatu došao Viaduct, a o njima detaljnije je govorio za N1 nedavno Muhamed Hasanović, zamjenik državnog ministra ekonomije i trezora.
Nakon što je Nikšić uložio veto da se otplati dug RS-a putem rješenja koja bi bila najpogubnija po Federaciju BiH, oštro je reagovao SNSD-ov ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Staša Košarac koji je prozvao federalnog premijera rekavši da mu je najbolje da šuti i da njegova vlada bježi od odgovornosti.
“Dug se može izmiriti bez štete po BiH”
Poruka da Vlada FBiH bježi od odgovornosti je u najmanju ruku ironična budući da upravo vlast RS-a nije otplatila dug već ga je prebacila na račun države, a prema svim ranijim pokazateljima i činjenicama mogli su ovaj problem davno riješiti i bili u obavezi isto i učiniti jer su zvaničnici tog entiteta potpisali dokument kojim su se na to obavezali.
Da se dug može izmiriti bez štete po državu BiH, a sve prema zakonu, pojasnio je to bivši direktor Porezne uprave FBiH Šerif Isović o čemu detaljnije možete pročitati na ovom linku.
Jučer se oglasio i vlasnik “Viaducta” koji je poručio da neće stati i da će svoj dug naplatiti na ovaj ili onaj način.
Iz Tužilaštva BiH se, s druge strane, nisu dosad nijednom oglašavali o ovom slučaju. N1 je poslao upit da li je formiran predmet za “Viaduct” i da li je ikako i naloženo da se pokreće istraga, međutim, do objavljivanja ovog teksta iz ove pravosudne institucije nisu odgovorili.
Sve detalje o slučaju Viaduct čitajte ovdje.
╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad, pridružite nam se i na WhatsApp kanalu klikom ovdje
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare