Zavod zdravstvenog osiguranja Kantona Sarajevo reagirao je na tekst N1 "Kriminal u zdravstvu: Na šta se troši novac zdravstvenih osiguranika?", objavljenom na web portalu N1 te su pojasnili da je akumuliranje novca u iznosu od 95 miliona KM, kako tvrde, u skladu sa zakonom.
U reakciji dostavljenoj N1, naveli su:
“Akumulirani višak prihoda na rashodima u iznosu od 95 miliona KM je rezultat višegodišnjeg kumuliranja suficita odnosno viška ostvarenih prihoda nad ostvarenim rashodima u periodu 2017. godine do danas, dakle u periodu od 6 godina. Ostvarenje, odnosno kumuliranje suficita je apsolutno u skladu sa važećim zakonskim propisima, jer Zakon o budžetima u FBiH propisuje da planirani tekući bilans budžeta (finansijskog plana), odnosno razlika između prihoda i rahoda mora biti pozitivan ili jednak nuli. Zakonom o zdravstvenom osiguranju je propisano da Upravni odbor Zavoda uz saglasnost kantonalnog ministarstva zdravstva sačinjava godišnji plan prihoda i rashoda za finansiranje potreba iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, polazeći od raspoloživih sredstava, utvrđenog standarda zdravstvene zaštite i programa mjera za provođenje obaveznog zdravstvenog osiguranja. Prilikom sačinjavanja finansijskih planova Zavoda zdravstvenog osiguranja KS uvijek se u planu za tekuću godinu i projekcijama za naredne dvije kao raspoloživa sredstva za pokriće planiranih odnosno projiciranih rashoda u prihodovnom dijelu planira i korištenje ukupno akumuliranog viška prihoda nad rashodima. Korištenje ukupno akumuliranog viška prihoda nad rashodima, za pokriće troškova zdravstvene zaštite, planirano je u Dokumentu okvirnog budžeta za period 2024. -2026. kako bi Zavod mogao neometano finansirati buduće rashode zdravstvene zaštite koji će rasti u skladu sa planiranim povećanjem konzumiranja prava iz zdravstvenog osiguranja, uvođenja novih programa i proširenja postojećih obima prava naših osiguranika što je planirano i u Finansijskom planu Zavoda za 2023.godinu, pri čemu su uzeti u obzir i makroekonomski pokazatelji i statistički podaci o inflaciji. Obzirom da pomenuti akumulirani višak prihoda nad rashodima nije nastao u jednoj godini, apsolutno je ispravno i jedino moguće trošenje akumuliranog viška planirati u minimalno trogodišnjem periodu, iz više razloga a između ostalog to su:
– Jednom data prava (bilo radnicima u zdravstvu bilo osiguranicima) koja bi se finansirala iz akumuliranog viška prihoda nad rashodima, a koja svoje pokriće ne bi imala u narednim godinama kada više ne bude akumuliranog viška prihoda kojim bi se ta prava finansirala, ne bi bila održiva za finansiranje u naradnom periodu kada bi raspoloživa stredstva bila samo ona prikupljena u tekućoj godini. Podsjećamo i da je Zavod u Finansijskom planu za 2023.godinu već planirao korištenje dijela akumuliranog suficita u iznosu od preko 20 miliona KM kako bi obezbjedio finansiranje zdravstvene zaštite osiguranicima KS i prava iz kolektivnih ugovora zaključenih u 2022.godini koji na godišnjem nivou iznose dodatnih preko 50 miliona KM. S tim u vezi, u ovom trenutku, akumulirani suficit Zavoda je cca 74 miliona KM i isti je raspoređen DOB-om za potrošnju na zdravstvenu zaštitu (uključujući i važeće kolektivne ugovora u zdravstvu) u periodu od 2024.do 2026.godine.
– Ranije najavljivane, a sada već izvjesne promjene zakonske regulative (Zakona o doprinosima, Zakona o zdravstvenom osiguranju, sudske presude) imaju negativan uticaj na prihode i rashode Zavoda. Naime, smanjenje stopa doprinosa koje se najavljuju i na kojima poslodavci insistiraju već više godina će dovesti do pada prihoda Zavoda, dok će izmjene Zakona o zdravstvenom osiguranju kojim se naknada za privremenu spriječenost za rad nakon 15 dana prebacuje na teret Zavoda generirat će novi trošak u procijenjenom iznosu od 25 miliona KM godišnje, dok sudske presude kojima se Zavodu nalaže da naknadu za privremenu spriječenost za rad isplaćuje u iznosu od 80% plate osiguranika, a na 80% prosječne plate u FBiH će generirati novi trošak u iznosu od preko 4 mil KM godišnje.
Smatramo bitnim napomenuti da se u Finansijskim planovima Zavoda redovno planiraju sredstva za zapošljavanje novog kadra, uz uslov dobivanja saglasnosti MZKS odnosno Vlade KS. Kao primjer navodimo da je u FP Zavoda za 2022. godinu planirano cca 16 miliona KM za nova zapošljavanja u javnim zdravstvenim ustanovama i 6,3 miliona KM za naknade za rad za specijalizante koji su specijalistički staž trebali započeti u 2022. godini a od čega je 18,9 miliona KM ostalo neutrošeno iz razloga što zdravstvene ustanove u 2022. godini nisu realizirale sve planirane prijeme novog kadra po osnovu dobijenih saglasnosti Vlade Kantona Sarajevo i Ministarstva zdravstva Kantona Sarajevo i nisu provele konkursne procedure prema odobrenom Planu specijalizacija. Navedeno je možda i najbolji primjer kako se akumulira višak prihoda nad rahodima, te koliki uticaj na finansijski rezultat Zavoda imaju okolnosti uzrokovane postupanjem/nepostupanjem pružaoca usluga zdravstvene zaštite koje Zavod finansira s ciljem obezbjeđenja blagovremene, dostupne i kvalitetne zdravstvene zaštite našim osiguranicima.
Podsjećamo i da su Finansijskim planom Zavoda za 2023. godinu planirana značajna sredstva za proširenje prava osiguranika a koja se planiraju i dalje finansirati u narednim godinama od kojih izdvajamo:
Dodatnih 52 mil KM a na ime finansiranja prava iz potpisanih kolektivnih ugovora u oblasti zdravstva i povećanja materijalnih troškova zdravstvenih ustanova a kako bi se poboljšala zdravstvene usluge u KS. Sredstva su planirana i za zapošljavanje kadra za koji su zdravstvene ustanove iskazale potrebu, a koja će se realizovati po dobivanju saglasnosti za zapošljavanje od strane MZKS ili Vlade KS. Navedenim su obezbjeđeni svi preduslovi zdravstvenim ustanovama za pružanje adekvatne zdravstvene zaštite našim osiguranicima, a koji su u domenu Zavoda
Za finansiranje prava na medicinska sredstva planirana su znatno veća sredstva u odnosu na prethodnu godinu, tj. planirano je 20 miliona KM što je za 6 miliona KM više. U Finansijskom planusu planirana sredstva za finansiranje troškova nabavke kontinuiranih mjerača – senzora za mjerenje nivoa šećera u krvi za sve osiguranike oboljele od dijabetesa tip 1 . Sredstva su planirana i za finansiranje većeg učešća Zavoda u cijeni medicinskih sredstava.
Prvi put su u Finansijskom planu planirana sredstva za Program palijativne njege terminalno bolesnih u Kantonu Sarajevo i to u iznosu od 1.505.000 KM kao i sredstva za uvođenje usluga neurorehabilitacije u sistem rehabilitacije u iznosu od 462.000 KM.
Za program za dijagnostiku i liječenje teško oboljele djece planirano je 2 mil KM što je dvostuko više u odnosu na prethodnu godinu.
Finansijskim planom su obezbjeđena sredstva za nabavku pneumokokne vakcine, HPV vakcina i vakcina protiv gripe.
Za proširenje postojećih i uvođenje novih programa za liječenje teških i rijetkh oboljena su u okviru pozicije “Lijekovi po posebnim programima” u FP za 2023. godinu planirana dodatna sredstva u iznosu od 870.000 KM. U okviru pozicije Lijekovi, pored finansiranja lijekova sa pozitivne Liste lijekova Kantona Sarajevo na koje osiguranici imaju pravo, sredstva su obezbjeđena i za finansiranje lijekova po posebnim programima, za rijetka i teška oboljenja, u iznosu od 5,2 mil KM kao i sredstva za pomoć osiguranicima u nabavci lijekova koji nisu dio Liste lijekova u iznosu od 500.000 KM.
Ovo je prvi menadžment Zavoda koji je za dodatno ugovaranje dijagnostičkih procedura osigurao i predvidio 3,3 mil KM, upravo u interesu osiguranika, a kako bi se, na transparentan način, za one koji čekaju, obezbjedila usluga kroz privatni sektor. Zavod je, potpuno transparentno, raspisao nabavku na koju su se mogle prijaviti sve zdravstvene ustanove, pod jednakim uslovima, a ne samo pojedinici koji pokušavaju putem pritisaka, te medijskih istupa ostvariti lični interes i korist. Javni poziv je na koji se prijavilo ukupno 11 privatnih zdravstvenih ustanova, među kojima i zdravstvena ustanova gospodina Đuguma je u završnog fazi okončanja.
Naglašavamo, novom menadžmentu Zavoda prioritet su osiguranici. Ključna uloga Zavoda je da osigura kontinuitet zdravstvene zaštite i nikakvi pritisci neće poljuljati Zavod u tim aktivnostima a sredstva akumuliranog viška prihoda nad rashodima trenutno nisu oročena. Napominjemo i da Zakon o investiranju javnih sredstava FBiH u članu 2. pod investicijskom institucijom podrazumjeva i kantonalne zavode za zdravstveno osiguranje i da je u skladu sa članom 6. istog Zakona institucija obavezna imenovati investicijskog menadžera. Lični, privatni, interesi pojedinaca nisu predmet interesovanja ove institucije, a pritisci koji imaju namjeru ostvarenje ličnih ciljeva pojedinaca Zavod zdravstvenog osiguranja i njegovo rukovodstvo neće niti uplašiti niti skrenuti sa zacrtanog pravca. Jasno nam je da u društvu u kojem živimo, raditi zakonito, transparentno i u interesu osiguranika, podrazumijeva biti izložen udarima i pritiscima pojedinaca koji pokušavaju ostvariti svoje lične interese i koristi.
U ovom momentu, Zavod ima zaključene ugovore za pružanje usluga porodične medicine sa zdravstvenim ustanovama u javnom i privatnom vlasništvu, pa tako i sa poliklinikom u vlasništvu dr. Đuguma, koji iznosi svoja lična pojašnjenja u objavljenom tekstu. U dijelu iznošenja neistinitih činjenica vezanih za presudu Suda Bosne i Hercegovine, napominjemo da je postupajući po istoj Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine donijelo RJEŠENJE (Odbija se Zahtjev privrednih subjekata Privatne ginekološke ordinacije “Clarus”, Poliklinike doktor Gežo, Poliklinike doktor Kozarić, Ginekološka ordinacija Amira Frljak, Poliklinike doktor Nabil i Poliklinike “Atrijum”, podnesen protiv Zavoda zdravstvenog osiguranje Kantona Sarajevo, radi utvrđivanja postojanja zabranjenog sporazuma u smislu člana 4. stav (1) tačke a), b), c) i d) Zakona o konkurenciji, kao neosnovan) objavljeno u Službenim novine FBIH br. 49/23 i Službenom glasniku BIH br. 43/23.
Po pitanju Finansijskog plana Zavoda za 2023. godinu, pozitivno mišljenje Ministarstva zdravstva KS, Ministarstva finansija KS, kao i odluka Vlade KS o usvajanju istog su javno dostupni na stranici Skupštine Kantona Sarajevo, pa je jasno da je isti sačinjen u svemu u skladu sa zakonskim propisima i smjernicama osnivača, predstavnicima vlasti Kantona Sarajevo. Skrećemo pažnju da Finansijski plan za 2023. godinu, donesen od strane Upravnog odbora omogućava najveća povećanja i iznose kako javnom, tako i privatnom sektoru i upravo je rezultat domaćinskog odnosa prema sredstvima osigurnika.
Ukratko, Zavodu je fokus na osiguranicima i njihovim potrebama i interesima! Ostvarenje privatnih interesa, iz “novčanika” Zavoda, na što su pojedinci naviknuti u ranijim godinama, više nije moguće i oko toga sasvim sigurno nema kalkulacije”, navedeno je u reakciji Zavoda.
U vezi pitanja je koje je postavio Sindikat zaposlenih u zdravstvu Kantona Sarajevo tražeći veće plaće, Zavod je podrška Ministarstvu zdravstva Kanona Sarajevo i Vladi Kantona Sarajevo koji su, kao osnivači, potpisnici kolektivnih ugovora, te će menadžment Zavoda u skladu sa odlukama Upravnog odbora i Ministarstva zdravstva uraditi sve kako bi se politika razvoja zdravstva odvijala u skladu sa smjernicama osnivača i interesa osiguranika.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!