
Mlada tridesettrogodišnja djevojka iz Sarajeva Aida Softić, koja je radila kao ljekar u sarajevskoj Hitnoj pomoći, nastradala je prije dva dana u odronu kamenja na putu kod Miljevine, na dionici Foča – Sarajevo. Nažalost, nije prva, a mi nemamo niti pokušaj da nam se signalizira da će se oni koje plaćamo za našu sigurnost barem potruditi da bude posljednja. O odronu i od puteva i od sistema govorili smo sa onima koji odavno snimaju, dokumentuju, upozoravaju i na ovu i brojne druge 'kritične tačke' širom Bosne i Hercegovine - poslanikom u NSRS Nebojšom Vukanovićem i sudskim vještakom Mirzetom Sarajlićem.
Nebojša Vukanović naveo je u Novom danu kako je dan prije tragedije prošao dionicom na kojoj se dogodila tragedija te naveo kako je i dan ranije put bio zatvoren zbog kiše i tunela koji je uklonjen i nije saniran.
"Da bi se uklonili tragovi u kakvom je stanju bio tunel, kompanija Pavgord ga je srušila i napravila klizište. Kada je kiša padala, velika količina tog materijala se survala. Prije toga je izbjegnuta tragedija, survala se stijena na automobil i djevojka koja je vozila je slomila ruku. To je serija tragedija koja se događa na putevima, a posebno je kritično Gacko-Foča, Foča-Sarajevo i Foča-Šćepan Polje. Ja sam još kao novinar uradio seriju tekstova i priloga i natjerao vlasti RS da ulože 70 miliona KM u put Čemerno jer je cijela Hercegovina ovisila o tom putu i to je sve što je urađeno za 20 godina Dodikove vladavine", rekao je Vukanović.
Vlada RS jučer o autoputevima prema Brčkom, ni riječi o tragediji
Kao primjer dobrog rješenja naveo je ono što se radi u Crnoj Gori – putevi gdje su opasne dionice se šire i nema kosine, za razliku od BiH gdje stijene mogu pasti direktno na krov automobila.
"U Crnoj Gori su ti dijelovi odmaknuti metar-dva od puta i na slovo su V, ne U, jer ako padne kamen, neće pasti direktno na automobil i neće vas ubiti. Ali kod nas ljudski život ne vrijedi ništa. Ovdje nemamo direktora ili uprave puteva ili ministre saobraćaja koji o tome odlučuju. Imate jednog čovjeka koji je neprikosnoveni vladar RS. Zamislite drskosti da je jučer Vlada RS zasjedala i donijela odluku da se da garancija za 800 miliona KM za nove kredite Autoputeva RS da se grade dvije dionice prema Brčkom, a ni riječi o tragediji i užasnoj mreži puteva od Zvornika do Trebinja. NSRS je 2013. donijela odluku i regulacioni plan kojim je trebalo izgraditi brzu cestu od Zvornika do Trebinja, nije urađen ni metar", naglasio je Vukanović.
Putevi propadnu za mjesec dana
Poslanik NSRS, a ranije novinar, poznat je po tome što već 20 godina obilazi puteve širom BiH, s naglaskom na crne tačke, a jedna od njih je most od Rogatice prema Goraždu koji je potpuno propao.
"Ne znate koliko se kamena odroni tu, tek kada naiđete automobilom vidite na cesti. Ovdje je isključiva odgovornost čelnih ljudi Puteva RS i kompanije Pavgord koju treba tužiti. Prije 10 dana sam napravio serijal u kojem sam pohvalio Vladu RH koja je uložila 12 miliona KM da se napravi put od Zavale do Slanog. Radila je firma iz Mostara HP Investing i odlično je uradila. A kada su kod nas radili put od Berkovića prema Nevesinju, put je propao za mjesec dana. Korupcija i nepoštivanje građevinske struke", kazao je Vukanović za N1.
"Hercegovina ostaje slijepo crijevo s makadamom"
Naveo je kako se autoputevi grade u Federaciji BiH, Srbiji, Crnoj Gori, a da će jedino istočna Hercegovina "ostati slijepo crijevo i jedno područje u Evropi koje ima makadamske puteve koji nisu bezbjedni".
"Ovdje treba raditi radikalne proteste bez ikakve najave, blokirati puteve prema Laktašima, ključne raskrsnice oko Banjaluke, Laktaša i Vlade RS da vide kako je nama 24 sata svaki dan u godini", smatra Vukanović.
"Nema održavanja i ophodnje"

Mirzet Sarajlić naveo je kako je glavni problem što se ceste ne održavaju i ne radi ophodnja. Isti je slučaj i sa "objektima na cesti", odnosno mostovima, tunelima, galerijama...
"Gotovo pola države prolazi kroz kanjone i usjeke i svi smo prolazili tim putevima gdje svakodnevno možete očekivati odrone. I to je rizik samog saobraćanja. Ne postoji nulti rizik, ali treba ga predvidjeti i smanjiti. U Evropi postoji revizija cesta i sigurnosti koji se trebaju provoditi na svim ključnim regionalnim i magistralnim pravcima koji predviđaju da se radi revizija po svakom metru ceste. Nije dovoljno graditi cestovnu infrastrukturu, veoma je bitno održavanje u pravom smislu te riječi, koje često izostaje", rekao je Sarajlić.
Znakovi opasnosti stoje po 30 godina
Dodaje da ne postoji "instant" rješenje i da se revizije rade kontinuirano.
"Pogledajte objave prema građanima, stalno govore koliko se izgradilo kilometara autoputa i brzih cesta, a niko nije rekao koliko je uloženo u održavanje. Često upravitelji puteva postavljaju znakove opasnosti, ali postavlja se pitanje je li to opravdano ako mi znamo da zaista postoji opasnost. Zašto je ne otklonimo umjesto da upozoravamo ljude. Ako postoji odron, treba ga otkloniti, a da znak bude privremeno rješenje. Nekada znamo imati znak za opasnost i po 30 godina. To nije dopustivo. Mi svi platimo održavanje kada registrujemo auta. I bitno je naglasiti, te ceste treba sanirati, a ne zatvarati. To saniranje se može dogoditi u 10 dana, godinu, već kontinuirano ulagati", naglasio je Sarajlić.
"Sud u Trebinju presudio da je mladić suzovač kriv za svoju smrt na crnoj tački"
Komentirajući sastanak načelnika koji je jučer održan u Foči nakon tragedije, Vukanović je bio veoma oštar nazivajući to "skupom načelnika milionera".
"Prije par godina je bila blokada tog puta, snimao sam mjesto gdje su prije 10 godina poginule dvije mlade studentkinje kada se autobus survao u provaliju na dionici Foča-Šćepan Polje. Na tom mjestu danas imate dva spomenika koji podsjećaju na tragediju, a put je i dalje makadam. Ne možete pješke kako treba proći. Poginule su nedavno dvije djevojke od 20 godina iz Srbije kod restorana Vidikovac kod Trebinja gdje je poginuo i moj pokojni učenik Minja Radovanović. Njegov otac je izgubio sudski spor jer je presuđeno da je njegov sin, koji je bio suvozač, kriv za svoju smrt. Otac je štrajkovao glađu mjesec dana zbog te crne tačke na kojoj je poginulo 10 ljudi, a neko procijenio da se vozi 80 na sat. Pogledajte samo kako izgleda put Gacko-Foča ili Gacko-Nevesinje. Prije tri godine je donesena odluka da se pravi put od Tjentišta prema Foči, firma iz Mrkonjića je dobila 40 miliona KM za to. Snimam taj put dva puta mjesečno. Radovi su počeli prošle godine prije izbora, ni metar nisu napravili. Nema ni radnika, ni mašina, ni čuvara", kazao je Vukanović za N1.
Gdje je 17 milijardi KM od akciza?
Ističe kako nije problem samo u "korumpiranoj vlasti već i Hercegovcima koji su postali kukavice".
"Pogledajte tunel od Foče prema Sarajevu. U njega je uložen ogroman novac za osvjetljenje. Nijedna sijalica ne radi. Direktor Puteva RS Dakić, koji je iz Demosa prešao u SNSD, uhapšen je zbog reketiranja putarskih firmi. U kampanji je dao 700.000 KM donacija iz Puteva RS za neke fitnes centre i udruženja građana da bi kupovao glasove i postao odbornik. Ovdje je problem što imate u nadzoru ljude koji nemaju veze s građevinom. Na ovom putu imate pet malih odrona, imate hajr česmu i metar od nje je propao put, to su sanirali i nije trajalo ni sedam dana. Čim je kamion naišao, taj put je propao i tu je jedna traka. I tako je napeta dionica. Imate miniranje u kamenolomu, pa radove na HE Bistrica. Kinezi su oštetili izvor i ostavili Berkoviće i dio Bileće bez vode. I ovaj narod se nije digao na ustanak nego rekao Luka Petrović: 'Sanirat ćemo vodu za godinu dana.' Nisu blokirali put i samo mene zovu", kazao je.

Dodaje kako ne možemo očekivati neku drugačiju reakciju građana jer ih je većina "porobljena i ucijenjena".
"Niko u BiH ne pita gdje je 17 milijardi KM koje smo prikupili od akciza za gorivo? Tim novcem se moglo napraviti hiljade kilometara autoputeva i rekonstruisati magistralne ceste, a mi ni dionicu nismo napravili bez kredita. Najveći problem je u korumpiranim političarima", stava je Vukanović.
Odgovornost vlasti
Sudski vještak Sarajlić kazao je kako firme često nisu zainteresovane za radove održavanja jer iziskuju puno resursa, a nemaju veliku dobit. No, naglašava, to ne imunizira ljude koji upravljaju putevima, galerijama, mostovima i tunelima da ne rade sanaciju i ophodnju.
"Prijedlog bi bio da se nekoj kompaniji u državnom vlasništvu naredi da se saniraju neke kritične dionice", zaključio je.
Detalje koje su najkritičnije dionice na putevima u BiH pogledajte u videu:
╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare