Screen Daily: Šta drugi festivali mogu naučiti od Sarajeva

Kultura 10. aug 201813:43 > 13:51
N1/sff.ba

U večernjim satima 10. augusta 2018. godine svečanom ceremonijom bit će otvoren 24. Sarajevo Film Festival, najvažniji i najveći festival u Jugoistočnoj Evropi.

Povodom početka osmodnevnog filmskog okupljanja u glavnom gradu BiH, ugledni portal i magazin Screen Daily objavio je tekst pod nazivom “Šta drugi festivali mogu naučiti od Sarajeva”, autora Geoffreya Macnaba.

U relativno kratkom pregledu Screen Daily je opisao Sarajevo Film Festival od svojih početaka do danas, kada, kako je već rečeno, važi za jedan od najuglednijih festivala ne samo u ovom dijelu Evrope – nego i u svijetu.

Sarajevo Film Festival nastao je u skromnim okolnostima 1995. godine, u gradu koji je još uvijek bio pod opsadom. Direktor festivala i suosnivač Mirsad Purivatra vjeruje da su upravo ti skromni korijeni pomogli ovom događaju da procvjeta i postane nešto zbog čega mu mnogi zavide, piše Screendaily.

“Od samog početka, čak i tokom opsade, uvijek smo imali jasnu viziju ovog festivala”, prisjeća se Purivatra.

BiH ima bogato filmsko naslijeđe ali njena filmska industrija je bila skoro uništena tokom rata. Purivatra i njegovi suradnici su vjerovali kako bi jedan novi festival mogao obnoviti tu industriju, jačajući veze sa europskim partnerima, navodi se u tekstu.

“Insistiram na ljudskoj dimenziji festivala, gdje ne trčite sa događaja na događaj svaki drugi minut, kao što je to slučaj u Cannesu”, objasnio je Purivatra.

Sarajevo privlači više od 2,000 posjetitelja ali glavni događaji se i dalje odvijaju u nekoliko ulica, gdje ljudi jednostavno pješače od jedne projekcije do druge.

Festival je osmišljen kao kratki provod koji se dešava u predahu između Locarno Festivala u ranom augustu s jedne strane, te Venecije, Telluride Film Festivala i Toronta nekoliko sedmica kasnije. Posjetitelji dolaze na maksimalno dva do tri dana u ovom užurbanom periodu. Ali bit svega je da ipak pronalaze vrijeme kako bi otrkili nove projekte i došli na sve bitne sastanke, navodi Screen u tekstu.

Purivatra je opisao grad tokom festivalskih dana kao “insert iz filma, najfascinatniji grad zbog načina na koji je oblikovan, orkužen dramatičnim planinama, s turskom arhitekturom u starom dijelu grada, austro-ugarskim dijelom i socijalističkom arhitekturom koja datira iz vremena nakon rata. To je jedinstvena kombinacija”.

Screen Daily/Screenshot

Kvalitetan i snažan program

Bez obzira na to kako detaljno su organizirani i prijateljski nastrojeni, festivali se često kritikuju zbog kvaliteta filmova koji se prikazuju i projekata koje prezentiraju. Dok drugi festivali prikazuju samo premijere filmova, Sarajevo je dosta fleksibilno. Fokusira se na regionalne premijere ali ne zaobilazi filmove koji su već prikazani u takmičarskim programima u Cannesu, Berlinu ili drugim gradovima.

“Želimo da otkrijem, podržimo i promovišemo jake regionalne režisere i filmove”, objašnjava Purivatra. “Ako imamo neku svjetsku premijeru – odlično, ali ne insistiramo na tome”.

Postoje mnogi talenti iz regije koji su postali međunarodno slavni zahvaljujući upravo Sarajevo Film Festivalu. Neki od njih su srbijanska režiserka Mila Turajlić sa dokumentarcem “Druga strana svega”. Dobila je IDFA nagradu za najbolji dugometražni dokumentarni film u Amsterdamu prošlog novembra.

CineLink

Govoreći o CineLink programu, kao jednom segmentu festivala, Purivatra kaže da je to jedan “boutique event gdje su svi jednakopravni i svima je posvećena ista pažnja.”

CineLink bira najbolje TV drame iz regije, i važi za program koji reaguje brzo na mijenjajuće uslove na trištu.

“Živimo u stvarnosti. Možemo predvidjeti unaprijed šta će biti u trendu kroz godinu ili dvije”, zaključio je Purivatra.

Facebook/SFF

Problemi sa finansiranjem

Uprkos uspjehu, festival se bori sa finansijskim problemima svake godine.

“To je jedna od prijetnji s kojom se suočavamo pri organizaciji”, otkriva Purivatra. “Mi smo neprofitna organizacija, nismo kompanija gdje vlast ima učešće i svake godine moramo aplicirati za evropske i lokalne fondove”.

Trenutni budžet festivala iznosi oko 1.3 miliona eura. 30 posto se izdvaja iz državnih resursa, 20 posto europskih fondova, a ostatak putem sponzorstva, manjih fondova, prodaje karata i oglašavanja.

Sjećanja na rat su još uvijek svježa, a Purivatra je naglasio ulogu festivala u zbližavanju i pružanju “doma” režiserima iz cijele regije.

“Od samog početka, od 1995, čak i tokom opsade, imali smo goste iz Zagreba. Nekoliko mjeseci nakon završetka rata imali smo goste iz Srbije” kazao je Purivatra i dodao:

“Sarajevo je uvijek bilo mjesto za druženje, a ne mjesto za političke svađe.”

Integralni tekst pročitajte na OVOM linku.

Podsjećamo, najveću filmsku smotru u regiji možete pratiti kroz objektive N1 televizije od 10 do 17. augusta.

Vodimo vas uzivo na festivalske lokacije, donosimo pregled filmova i najzanimljivijih sadrzaja, informiramo o popratnim desavanjima, a u nas otvoreni studio, na Festivalskom trgu, dolaze brojni gosti: glumci, autori, filmski radnici, tim, ali i zvijezde ovogodisnjeg SFF-a.

Sedam festivalskih dana, specijalni program posvećen 24. Sarajevo Film Festivalu, od 21 sat na N1.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook i UŽIVO na ovom linku.