Marjanović: Filmske priče iz regiona približiti svijetu

Kultura 18. aug 201510:25 > 10:40
N1

Gost Novog dana bio je Jovan Marjanović sa Sarajevo Film Festivala, šef industrijskog dijela sa kojim smo razgovarali o regionalnoj kinematografiji, CineLink platformi SFF-a koja počinje u srijedu, koprodukciji, ali i o udjelu regionalnog filma u Evropi i svijetu.

U Sarajevu je u toku 21. SFF koji će trajati do 22. augusta. Jedan od najznačajnijih Festivala u Jugoistočnoj Evropi okuplja oko 100 000 posjetitelja svake godine, oko 2.000 akreditovanih novinara prati ovaj Festival.

Gost Novog dana bio je Jovan Marjanović sa Sarajevo Film Festivala, šef industrijskog dijela sa kojm smo razgovarali o regionalnoj kinematografiji, CineLink platformi SFF-a koja počinje u srijedu, koprodukciji, ali i o udjelu regionalnog filma u Evropi i svijetu.

U uvodu je kazao da su u organizaciji 21. Sarajevo Film Festivala jako zadovoljni do sada odrađenim poslom, a kako sutra počinje CineLink očekuje se duplanje, možda i utrostručenje festivalskih gostiju.

CineLink je sjecište filmskih profesionalaca iz Evrope i svijeta, sa akcentom na region. SFF već 12 godina kreira platformu za sve filmske profesionalce, scenariste, režisere, producente ali i agente za prodaju prava te distributere.

Sama platforma vezana je za filmsku industriju koja se fokusira na region. “Filmovi koji se prikazuju na festivalu dolaze iz regiona, a cilj je pokazati ih gostima iz cijelog svijeta. Teme koje su relevantne u BiH i regiji pokušavamo približiti svjetskoj i evropskoj publici”, kazao je Marjanović.

Marjanović je dodao da je u regionu postoji urođeni interes za priče koje se donose, te da uvijek imaju veze s publikom, stoga se i prikazuju.

Što se tiče profesionalnog dijela, odnosno kinematografskog, Marjanović je kazao da su djelatnici iz regiona upućeni jedni na druge. “Historijski gledano, kinematografije bivše Jugoslavije su se tako razvijale. Jezik igra ulogu, ali naravno nije presudan, a iz perspektive posla svako veće tržište je u interesu”, riječi su jutrošnjeg gosta.

Generalno, danas su slični procesi i tokovi u širem regionu, pa i u Evropi, stoga to i ne treba da iznenađuje.

“Evropska kinematografija je sistem spojenih posuda, a taj sistem prihvaćen je i u ovom dijelu Evrope”, kazao je Marjanović.

Kada govorimo o udjelu regionalnog filma on nije zadovoljavajući. Hollywood naravno ima najveći udio, budžet je veći, samim tim i priča.

“Srbija recimo ima veće postotke u udjelu od ostatka regiona, mada je problem što nema kontinuiteta. S druge strane, Turska ima 50% vlastitog filmskog tržišta koje ne uspjeva da izveze, osim u vidu TV serija”, kazao je.

Minja Miletić iz beogradskog studija pitala je koliko je važan program za mlade filmske radnike koji godinama egzistira u sklopu Sarajevo Film Festivala,”Talents Sarajevo”?

”Od izuzetnog je značaja za sam SFF. Taj program okuplja mlade profesionalce, scenariste, režisere, glumce, a od prošle godine i direktore fotografije (DOP) i filmske kritičare. Imaju priliku vidjeti korisna predavanja i radionice, a najbitnije je stvaranje vlastitih mreža, koje koriste u budućem radu. Dešava nam se da se ti mladi profesionalci vraćaju na festival u tandemima koje sklope na Sarajevo Talents platformi”, istakao je Jovan Marjanović, šef industrije Sarajevo Film Festivala.

Razgovarali smo i o koprodukciji, koja je postala vodeći način finansiranja filmova u regionu, što je naglasio i gost. “Način finansiranja pokazuje ambicije projekta. Koprodukcijom se ne iznalaze samo sredstva, nego se izlazi na širu teritoriju”.

Tihomir Ladišić iz zagrebačkog N1 studija pitao je Marjanovića o usporedbi budžeta, regionalnih i Hollywoodskih.

“Dobar film je teško predvidjeti. Postoje naravno određena očekivanja koja se mogu postaviti. Lista autora i budžet je ono što većinski kreira očekivanja od filma. U Hollywoodu su to glumci, ako imate glumce A liste onda su vam očekivanja veća. Ti filmovi koštaju 100 miliona, još dodatnih 100 za svjetsku distribuciju. U regiji su budžeti značajno manji. U prosjeku film u BiH košta 700.000 eura, u regionu je slično, odnosno između 700.000 i 1.2 miliona eura, koliko se može skupiti na tržištu”, odgovorio je Marjanović. 

Na konto tvrdnji Marjanović je dodao da je u regiji sistem finansiranja filma jako komplikovan. Javna sredstva, fondovi i grantovi su najčešći izvor, a za kraj istakao je podatak, odnosno ono najosnovnije, a to je da se novci investitorima u velikom omjeru vraćaju.