U današnjem izdanju emisije Dan uživo analizirali smo kako su kandidati Bosne i Hercegovine i Srbije za nagradu Oscar "posvađali" regiju i prouzrokovali da se jedan film ukloni sa filmske platforme IMDB, a da se drugom, navodno s namjerom, daju loše ocjene. O ovoj temi govorili su novinar i kolumnista Dragan Bursać, filmski kritičar Faruk Lončarević i direktor Jugoslovenske kinoteke i selektor Festa Jugoslav Pantelić.
Pantelić je gledao oba filma, a za N1 je rekao o kakvim je filmovima po njegovom mišljenju riječ.
“Poređenja za ova dva filma – i Dara iz Jasenovca i Quo vadis, Aida? – možemo da učinimo isključivo iz tri razloga. Prvi je da su oba prijedlozi za Oscara, drugi je da se radi o dva kvalitetna filma, a treći da se oba bave prošlošću. Kada su u pitanju IMDB teme, njih ne doživljavamo atraktivnim. I Žbanićkin film i film Antonijevića su dobri filmovi. Mislim da svi oni koji su pogledali filmove će se moći složiti sa mnom da su ih uradili autori koji su izuzetno odgovorno prišli ovim temama koje moraju da podrazumijevaju određenu dozu odgovornosti. Oba filma karakterišu izuzetno ostvarene uloge i prisutna je plejada afirmisanih glumaca“, komentarisao je Pantelić a o tome koji je bolji rekao je da je važno iz kojeg ugla se gleda.
“Da li iz ugla filmskog kritičara ili čovjeka koji, htio ili ne htio, ne može emotivno da ne odreaguje na teme koje tretiraju i jedan i drugi autor“, naveo je Pantelić.
“U mojoj kolumni o oba filma sublimirane su neke stvari koje se tiču naroda na teritoriji Balkana i kinemotagrafije koja je proizašla iz tih naroda. Možemo reći da u ovom trenutku možemo promatrati sitauciju na sociološkom niovu, da 90 posto ljudi koji su zakuhali prvo nemaju veze sa filmom, nisu ih pogledali, Daru nisu sigurno, a upitno da li su i Aidu, ali čitava situacija nam govori o našoj javnosti gdje ljudi ad hoc donose sudove zarad nekih stvari za koje nisu pozvani da govore. To nema veze sa filmskom umjetnošću. Oba filma su sa izuzetno bitnom tematikom, pogotovo za srpski i bošnjački narod, ali i hrvatski i to se pretvorilo u navijačko ruglo. Čitav svijet sada ima priliku da vidi taj mentalitet ljudi koji pljuju po nečemu“, istakao je Bursać.
Ovaj kolumnista je istakao i da bi filmu Dara iz Jasenovca dao ocjenu 4,7, jer mu nedostaje aspekt današnjice, odnosno brža radnja a da je sve ostalo na svom mjestu, kao i da je fenomenalno urađen film. “To je intiman film, pokazuje međuljudske odnose unutar porodice a onda sistemske odnose”, istakao je.
Sva priča zbog ovih filmova krenula je nakon što je američki časopis Variety objavio kritiku filma Dara iz Jasenovca Predraga Gage Antonijevića, u kojoj je kandidat Srbije za Oscara, između ostalog, okarakteriziran kao „neprekriveni primer srpske nacionalističke propagande“. O tome šta znamo o autoru teksta Jay Weissberg kao i šta znači ovakva njegova kritika, Lončarević je rekao da, na neki način, Dara je film koji više liči na neku TV seriju.
“Slaba je estetika, vrlo loš tretman tako važnih događanja s obzirom da su se oko scenarija potrudili, odnosno da su istinite priče ispričane o zločinu u Jasenovcu. Postoje druga mnogo kvalitetnija ostvarenja iz Srbije. Film je mješavina poznatih mjesta, sa meta muzičkim pratnjama i mješavina filmova o holokaustu, jednog velikog broja istinitih priča i nekih određenih elemenata mitskog koji ne pomažu filmu – samo mu smetaju, što je dosljedno kad je u pitanju Antonijević koji je režirao katastrofalan islamofoban film koji se zvao Savior i koji je producirao Oliver Stone i koji se vjerovatno duboko kaje zbog toga“, rekao je Lončarević.
Potcrtao je i da bi se on iznenadio ako bi ijedan od ova dva filma – dara iz Jasenovca ili Quo vadis, Aida? ušli u uži izbor za Ocara te smatra da se sva halobuka digla ni oko čega.