Kako održavati automobil da bi vas služio duže i bolje

Auto 01. apr 201623:50 > 02. apr 2016 17:05
Aleksandar Todorović

Jedan od najtrofejnijih automobilista na našim prostorima Miodrag Đelmaš ukazuje na stvari na koje treba obratiti pažnju kako bi vas automobil služio što više i bolje.

Sa kupovinom vozila pravi troškovi tek počinju: po pravilu, prateći troškovi za održavanje automobila na drumu u narednim se godinama umnožavaju.

S obzirom na to da se mogu osloniti na garanciju i na prosječan životni vijek motora 250.000 kilometara, kupci novih vozila nalaze se u mnogo boljoj poziciji.

Neredovno servisiranje automobila predstavlja još jedan dodatni trošak, a “izbjegavanje” originalnih rezervnih dijelova i ovlaštenih servisa nije samo skupa, već i neozbiljna strategija.

Ipak, ukoliko se budete pridržavali savjeta višestrukog šampiona Miodraga Đelmaša, vaš automobil mogao bi da doživi i “duboku starost.

Pročitajte njegove savjete koje je u intervjuu otkrio Aleksandru Todoroviću, uredniku sajtova najboljiauto.com i testoviautomobila.net.

Period razrade agregata

Aleksandar Todorović

Savremeni agregati u prosjeku nemaju dug period razrade motora i pravo je pitanje da li je on danas uopšte potreban. Tehnologija proizvodnje motora danas omogućava izuzetno mala odstupanja, zbog čega uglavnom nije potrebno dodatno vrijeme da bi došlo do eventualnog “glačanja” radnih dijelova agregata.

Također, tehnologija izrade motornih ulja je znatno napredovala: danas centralna upravljačka jedinica, odnosno računar, veoma precizno reguliše rad motora, te je potrebno održavati obrtaje radilice u srednjem opsegu samo nekoliko minuta po startovanju agregata kako bi se postigla optimalna radna temperatura. U izuzetno hladnim, zimskim danima, svakako je potrebno malo više vremena.

Pored toga, motorna ulja za prvo punjenje po pravilu su izuzetno kvalitetna – fabrike o tome vode posebnu brigu, pošto od efikasnog podmazivanja zavisi i koliko će motor izdržati prije generalnog remonta.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.

Hladan start

Kod starijih motora sa ručnim sauhom, nužno je povući sauh prije startovanja agregata kako biste zatvorili leptir i time spriječili da hladan vazduh otežava paljenje.

Kod modernih motora sa multi-point ubrizgavanjem, o svemu tome brine “automatski sauh” i vozaču samo preostaje da umjereno opterećuje motor u kraćem vremenskom intervalu.

Pri pokretanju motora, proces habanja međusobno pokretnih dijelova uvijek je prisutan i vozač na ovo ni na koji način ne može da utiče.

Mnogi greše kada pojam hladnog starta vezuju za zimske temperature dok je on, zapravo, prisutan pri svakom startovanju agregata.

Potrebno je određeno vrijeme da sve komponente postignu radnu temperaturu. Klipovi, cilindri, te usisni i izduvni ventili zagrijavaju se različitom brzinom. Cilindri sporije postižu radnu temperaturu, zbog čega su najviše osetljivi na kvalitet ulja.

Od viskoznosti ulja zavisi koliko će se brzo uljni film u potpunosti rasporediti u agregatu, jer ulje ne može da dospije do svih dijelova motora odmah po startovanju motora. Zbog toga kod benzinskih, a posebno dizel agregata, treba biti umjeren sa papučicom gasa dok motor ne postigne radnu temperaturu.

Ukoliko agregat natjerujete u visoke obrtaje odmah po startovanju, dolazi do mikro oštećenja na klipnim prstenovima i na zidovima cilindara. Dakle, “srce” automobila zahtjeva samo malo strpljenja za dugi životni vijek.

Naravno, od konstrukcije agregata zavisi i koliko je tačno vremena potrebno za postizanje radne temperature, koje se znatno razlikuju od proizvođača do proizvođača.

Servisni intervali

Svaki proizvođač automobila u servisnom uputstvu jasno i precizno navodi interval redovnih i vrijeme prvog servisa. Dužnost svakog prodavca automobila jeste da upozna novog vlasnika o uslovima servisiranja automobila, kao i o njegovom značaju.

Redovan servis vezan je i za garanciju: da bi vlasnik mogao da ostvari pravo na nju, ne smije da propusti nijedan servis.

Vozač mora da pročita servisnu knjižicu i nužno je da zna osnovne stvari o svom automobilu.

Kada istekne garancija, često se dešava da vlasnici ne poštuju propisane intervale odlaska u servis, već se javljaju tek kada dođe do kvara.

Zbog lošeg goriva, koje i dalje u potpunosti ne ispunjava evropske norme, mnogi proizvođači za naše područje skraćuju servisne intervale i za potpuno nove automobile, odnosno motore. Najbolje je trošiti ulja visokog kvaliteta koja sadrže sve potrebne aditive.

Agregati koji su “pregurali” 100.000 km zahtjevaju još više pažnje i skraćeni servisni intervali mogu im samo produžiti životni vijek. Pored toga, gorivo treba sipati na provjerenim benzinskim pumpama sa velikom frekvencijom.

Također, treba davati prednost onim kompanijama koje sipaju u gorivo kvalitetne aditive. Ulje zbog higroskopnosti apsorbuje vlagu – vodu – zbog čega je nužno da se ulje kod starijih motora mijenja svake godine, bez obzira na pređenu kilometražu.

Ako je ulje u motoru nakon 10.000 km iste boje kao kada je sipano u agregat, to znači samo jednu stvar – da ste u vaš motor sipali motorno ulje lošeg kvaliteta. Primarna uloga ulja jeste da podmazuje sve pokretne dijelove agregata, ali i da ispuni svoju ulogu “pranja”.

Prilikom sagorijevanja goriva, u motoru dolazi do stvaranja različitih nečistoća – gareži. Kvalitetno ulje dobrim dijelom “spira” nečistoće sa klipova i cilindara, čime omogućava da motor pređe veliki broj kilometara prije generalnog remonta.

Ovlašteni servisi

Jedino ovlašteni servisi imaju kvalifikovane majstore koje moraju periodično da šalju na obuku. Moderni, sofisticirani automobili traže i kompleksnu dijagnostiku, za koju vam je opet potreban obučen i iskusan kadar.

Pored toga, u ovlaštenim servisima mogu vam ugraditi samo originalne dijelove na koje dobijate i garanciju.

Treba imati u vidu i da automobil može biti veoma opasno prevozno sredstvo ukoliko ima ugrađene vitalne dijelove lošeg kvaliteta ili sumnjivog porijekla.

Kontrola sistema upravljanja, oslanjanja, amortizera

U svakom ovlaštenom servisu, majstori vrše i vizuelnu kontrolu pri redovnom servisu vozila. Postoje i specijalizovane radionice za štelovanje trapa, koje svakako preporučujem.

Smatram da je ogibljenje potrebno provjeriti barem dva puta godišnje zbog naših izuzetno loših puteva sa čuvenim udarnim rupama. Ovo je mala intervencija koja ne košta puno, a znači mnogo.

Kad je riječ o kontroli ulja u mijenjaču, neki vozači zaobilaze zbog navodne uštede jer se to radi u ovlaštenom servisu. Kod nekih automobila moguće je zamijeniti ulje u mijenjaču samo pomoću specijalnih mašina.

Univerzalni recept za duži životni vijek automobila

Potrebno je da samo redovno održavate automobil. Svaka mašina, kao i naše tijelo, zahtjeva “sistematski pregled” u određenim periodima. Neophodno je da se svaki vlasnik ophodi prema svom vozilu sa dužnom brigom i poštovanjem.