Naučnici pronašli novi i lakši način za prepoznavanje nastanjivih planeta

Nauka 29. dec 202312:41 0 komentara
Pixabay/Ilustracija

U potrazi za nastanjivim planetima izvan našeg solarnog sustava, naučnici mijenjaju fokus. Tim znanstvenika s MIT-a, Sveučilišta u Birminghamu i drugih institucija sugerira da bi se astronomi trebali usredotočiti na odsutnost određenog elementa - ugljen dioksida, umjesto da traže specifične hemijske karakteristike u atmosferama egzoplaneta.

Novi, revolucionarni prijedlog temelji se na ideji da ako zemaljski egzoplanet pokazuje značajno nižu razinu ugljen dioksida u usporedbi s drugim egzoplanetima u istom sistemu, to bi moglo ukazivati na prisutnost tekuće vode, pa čak i potencijalno života na površini tog planeta. Taj karakteristični potpis, za razliku od drugih predloženih indikatora, moguće je detektirati trenutnom tehnologijom i unutar je promatračkih mogućnosti NASA-inog najnaprednijeg svemirskog teleskopa James Webb (JWST).

Nova strategija

Julien de Wit, asistent profesora planetarnih znanosti na MIT-u, naglašava važnost novog pristupa. Sada imamo način da saznamo postoji li voda u tekućem stanju na drugom planetu. I to je nešto do čega možemo doći u sljedećih nekoliko godina, ističe.

Rezultati istraživanja, detaljno prikazani u časopisu Nature Astronomy, predlažu novu strategiju za identificiranje nastanjivih planeta. Amaury Triaud sa Sveučilišta u Birminghamu, jedan od voditelja studije, crpio je inspiraciju iz zemaljskih planeta našeg Sunčevog sistemaa – Venere, Zemlje i Marsa. Primjećujući jedinstvene uvjete na Zemlji, posebice niže razine ugljen dioksida u usporedbi sa susjedima, naučnici pretpostavljaju da bi sličan nedostatak CO2 na udaljenom planetu mogao ukazivati na prisutnost tekuće vode.

Kako piše ZIMO, ugljen dioksid na Zemlji je izoliran u morskoj vodi i stijenama tijekom geoloških vremenskih razdoblja, što je rezultiralo značajnim smanjenjem u usporedbi s drugim planetima.

Na Zemlji je velik dio atmosferskog ugljen dioksida potopljen u morskoj vodi i čvrstim stijenama tijekom geoloških vremenskih razdoblja, što je pomoglo u regulaciji klime i nastanjivosti milijardama godina, pojašnjava Frieder Klein, koautor studije.

Novi fokus

Za provedbu te nove strategije potrage za egzoplanetima poput Zemlje, naučnici predlažu fokusiranje na sisteme s više zemaljskih planeta koji blisko kruže jedan oko drugoga, slično našem Sunčevom sistemu. Početna promatranja potvrdila bi prisutnost atmosfere otkrivanjem ugljen dioksida. Naknadna mjerenja sadržaja ugljen dioksida na planetima pomogla bi identificirati potencijalne nastanjive kandidate.

Međutim, uvjeti pogodni za život sami po sebi ne jamče postojanje života. Autori studije predlažu postupak provjere u dva koraka, koji uključuje detekciju ozona u atmosferi planeta. Ozon, nusprodukt životnih procesa na Zemlji, lakše je otkriti nego sam kisik. Ako planet pokazuje i manjak ugljen dioksid i ozona, to ukazuje na mogućnost nastanjivog i životom naseljenog svijeta.

Svemirski teleskop James Webb ključan

Autori studije predviđaju da bi JWST, pozicioniran za proučavanje obližnjih višeplanetarnih sistema poput TRAPPIST-1, mogao odigrati ključnu ulogu u provedbi te nove strategije potrage.

Sada imamo plan za pronalaženje nastanjivih planeta. Ako svi radimo zajedno, otkrića koja mijenjaju paradigmu mogla bi se napraviti u sljedećih nekoliko godina, ističe De Wit.