Da li se isplate električna vozila: Za 100 km treba vam manje od dvije marke

Tehnologija 11. dec 201808:46 > 08:48
N1

Kakva je situacija u Bosni i Hercegovini po pitanju elektromobilnosti, koliko su popularni energetski efikasni automobili i kakvo je stanje sa infrastrukturom punjača, objasnio je za N1 Adnan Bosović, diplomirani inženjer elektrotehnike i stručni saradnik za razvoj distributivnih, energetski efikasnih objekata pri Sektoru za strateški razvoj u Elektroprivredi Bosne i Hercegovine.

“U Bosni i Hercegovini imamo zanemariv broj električnih vozila, bilo da su to hibridi ili čisto električna vozila. Neki podaci iz 2017. kažu da imamo ukupno 17 čisto električnih vozila, dok je hibrida nekoliko stotina”, rekao je na početku svoga gostovanja u Novom danu.

Postoji nekoliko razloga i prepreka zašto je mali broj ovakvih vozila u BiH.

“Glavni je da su ti automobili relativno skupi, posebno za naš standard. Međutim, u narednom periodu doći će do pada cijena ovih vozila jer su svi veliki proizvođači automobila krenuli u serijsku proizvodnju”, istakao je Bosović.

Elektroprivreda Bosne i Hercegovine je u okviru pilot projekta kupila dva čisto električna vozila, Mitsubishi i Volkswagen…

“Ta vozila voze svi naši uposlenici. Zanimljivo da su vrlo startna. Također, vozila su bešumna, samo se čuje zvuk kotrljanja točkova”, kazao je Bosović i dodao kako je izrada infrastukture za punjenje električnih vozila krenula u nekoliko posljednjih godina. Narednih mjeseci bi se u pogon trebale pustiti punionice u Tuzli, Mostaru, Zenici, Travniku i Bihaću.

Bosović je naglasio kako svaka garaža ima potencijal da postane punionica za električne automobile.

“Električna vozilo se mogu puniti na tri načina. Svaka monofazna utičnica je punionica za električno vozilo. Svaka garaža je ujedno i punionica. Naravno to punjenje traje dugo, otprilike čitavu noć. Drugi način punjenja je na javnoj infrastukturi. I treći način, koji nedostaje BiH – to su DC punionice velike snage koje omogućavaju punjenje između pola sata do sat. Cilj je ovakve punionice izgraditi pored autoputeva”, kazao je.

Od tipa vozila zavisi koliko u potpunosti napunjen može izdržati.

“Hibridi i ‘plug-in’ hibridi imaju dva motora, električni i benzinski, i njima nije problem ako nestane električne energije. Čisto električna vozila, mala gradaska, imaju domet do 150 kilometara. Za gradsku vožnju to je sasvim dovoljno. Noviji modeli imaju domet do 600 kilometara. Ti dometi rastu”, ocijenio je inžinjer.

Da li se isplati kupiti električni automobil?

“Što se nas tiče, glavni razlog za kupovinu je što ova vozila ne zagađuju okolinu. Cijena kod malog, gradskog automobila je od 40.000 maraka, malo veće limuzine koštaju od 60.000 pa na više, ali se očekuje njihov pad cijena. Iako su električna vozila za sad skupa, na duži period se isplati jer su troškovi cijene struje nekoliko puta jeftiniji od dizela i benzina. Konkretno, cijena troškova električnog vozila na jednotarifnom brojilu u sistemu Elektroprivrede BiH iznosi 1,7 maraka na 100 kilometara. Za najštedljiviji dizel to je od osam do 10 maraka, u najboljem slučaju. Također, održavanje je značajno jeftinije”, istakao je za N1 diplomirani inženjer elektrotehnike, Adnan Bosović.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter| Facebook| Instagram UŽIVO na ovom linku.