U euforiji proslava i čestitanja zbog Oscara za poljski film Ida, ponovo su krenuli napadi konzervativne nacionalističke i ultrakatoličke desnice da nagrađeno ostvarenje baca ljagu na Poljsku jer ne objašnjava dovoljno historijski kontekst da su krivci za holkaust nacisti i Nijemci, a ne Poljaci.
“Ne želimo tu nagradu”, “(Gnj)Ida”, “Režiser iz klana Košer Nostra” – neki su od pristojnijih uvredljivih komentara iz redova poljskih nacionalista koji su sada preplavili poljski internet, nakon ceremonije dodjele Oscara na kojoj je nagrađen poljski film.
Suzdržaniji konzervativci ponovo zahtijevaju da se na početku ili na kraju snimka pojavi objašnjenje historijskog konteksta, da strani gledaoci ne bi pomislili da su Poljaci pobili milione Jevreja tokom Drugog svjetskog rata.
Desetina hiljada potpisa našlo se na takvoj peticiji čim je film Ida nominovan za Oscara, a peticija oživljava sada nakon osvajanja nagrade.
Crno-bijeli film Ida u neuobičajenom formatu 4:3, koji je u snimio u Lođu britansko-poljski režiser jevrejskog porekla Pawel Pawlikowski, kamerna je priča smještena u poratnu Poljsku, o siročetu koje je kao bebu spasao od holkausta katolički manastir dajući joj novi identitet.
Ona tek od svoje tetke, sudije i staljinističkog tužioca, zvane pogrdno Krvava Vanda, saznaje da je Jevrejka.
Poetska, minimalistička priča vodi Idu i njenu tetku u selo iz koga je bježala pred nacistima porodica Lebenštajn, a zatim do grobova njenih roditelja koje su poljski susedi ubili u šumi da otmu njihovo imanje.
“Čudesni film u kome se Poljaci ponovo ispovedaju za tuđe grijehe… Bez predznanja o burnoj prošlosti Poljske zaključci iz Ide su jednostavno nepravedni. Poljaci ne samo da su ubijali Jevreje nego su osuđivali na smrt i Poljake same. Koliko ih je zaista bilo, ko je zaista izveo holokaust i na čijim bajonetima je komunizam instaliran u Poljsku, to gledaoci neće više nikad saznati”, naveo je glavne zamjerke novinar Marćin Makovski.
Wajda stao u odbranu Ide
Napadima na Idu iz redova nacionalističke desnice i zahtijevima da uz film ide i objašnjenje historijskog konteksta kategorično se usprotivio klasik svjetske kinematografije, takođe dobitnik Oscara, poljski režiser Andrzej Wajda.
“Zašto nije potrebno da uz Idu dodajemo uvod koji bi objašnjavao poljsku historiju? Pa zato što taj uvod za Idu predstavlja nekoliko desetina poljskih filmova koji su snimani tokom nekoliko decenija. Bila su vremena kada je film progovarao o nekim stvarima prvi put… Film Pawlikowskog ne tumači historiju zato što smo je već ranije protumačili”, kazao je Wajda za današnju Gazetu viborču.
“Ida tretira historiju na dublji, egzistencijalni način. I u vidu forme i slike i sadržaja. Konačno se rodio film koji unosi nešto novo. Ukazuje na prošlost ali pokazuje ljudsku sudbinu”, rekao je Wajda.
Slavni režiser odbio je odlučno i komentare ruskih medija, paradoksalno na liniji sa poljskim nacionalistima, da je nagrađen Pawlikowski, a ne ruski film Levijatan zato što je snimio film o holokaustu, a jevrejski lobi vlada Amerikom.
“Ida nije dobila nagradu zato što je film na konkretnu temu, zato što se na tu temu snima mnogo filmova u mnogim zemljama. Pawel Pawlikowski dobio je Oscara zato što je snimio sjajan film čija umjetnička snaga je uprkos kulturnim i jezičkim razlikama uspjela da oslovi Filmsku akademiju u SAD”, kazao je Wajda.