U pokušaju da se utiče na globalno javno mnijenje o ratu u Gazi, lažni nalozi i stranice šire proizraelski i islamofobični sadržaj. Operaciju je orkestriralo izraelsko Ministarstvo za pitanja dijaspore, a vodila je firma za političku kampanju, otkriva izraelski list Haaretz.
Prema izvještaju Haaretza, izraelska vlada stoji iza velike kampanje utjecaja prvenstveno usmjerene na afroameričke zakonodavce i mlade naprednjake u Sjedinjenim Američkim Državama i Kanadi. Operacija, o kojoj je Haaretz prvi izvijestio u martu, pokrenuta je nakon početka rata u Gazi i imala je za cilj da utiče na određene segmente javnog mnijenja o ponašanju Izraela.
Kampanja utjecaja je u velikoj mjeri koristila lažne web stranice i društvene mreže za promoviranje sadržaja koji je pro-izraelski, antipalestinski i antimuslimanski, kao i dezinformacija o antisemitizmu u američkim kampusima, prema istrazi organizacije Fake Reporter.
Kompanija specijalizovana za političke kampanje
Operaciju je navodno vodila izraelska kompanija specijalizovana za političke kampanje. Prema izvorima i informacijama do kojih je došao Haaretz, operaciju je naručilo izraelsko Ministarstvo za pitanja dijaspore, ali je izvela druga strana, iz straha da bi njeno izlaganje moglo dovesti Izrael u krizu. Među kandidatima za posao bila je i organizacija Voices of Israel (Glasovi Izraela), koja je polovinu prvobitnog finansiranja dobila od izraelske vlade.
Organizacija Voices of Israel je demantovala da je on povezana s razotkrivenom kampanjom uticaja.
Voices of Israel je javno dobrobitna kompanija osnovana na inicijativu Ministarstva za strateške poslove i Ministarstva javne diplomatije, a poznatija je pod originalnim imenom, Solomon's Sling (Solomonova praćka). Kompanija, koja ne podliježe izraelskom zakonu o slobodi informacija, osnovana je kako bi oblikovala svijest u digitalnim i medijskim arenama, te se borila protiv pokreta za bojkot, otuđivanje i sankcije i antisemitskog diskursa angažujući proizraelske aktiviste i organizacije u izraelskim naporima u javnoj diplomatiji.
Godine 2018. je kompanija promijenila ime u Concert, a 2022. godine ime je ponovo promijenjeno u Voices of Israel. Na web stranici kompanije stoji da “Voices of Israel imaju sporazum o zajedničkom ulaganju sa Državom Izrael na čelu sa Ministarstvom za pitanja dijaspore i borbu protiv antisemitizma” i da su njeni osnovni ciljevi “poboljšanje imidža Izraela u globalnoj areni i borba protiv delegitimizacije i novog antisemitizma širom svijeta, koristeći alate javne diplomatije”.
Od početka rata, organizacija je nastavila sa radom kao dio različitih inicijativa koje uključuju Ministarstvo za pitanja dijaspore, na čijem je čelu ministar Amichai Chikli.
Ministarstvo za dijasporu je negiralo učešće u akciji uticaja, ali je izvor u ministarstvu potvrdio da Ministarstvo uglavnom finansira zvanične i nezvanične kampanje.
Razni izraelski zvaničnici kažu da je rat u Gazi razotkrio “ozbiljan neuspjeh” izraelske hasbare, odnosno javne diplomatije. Uprkos ogromnim ulaganjima u različite PR kompanije tokom godina, Izrael nije bio u stanju da se efikasno nosi sa poplavom propalestinskih poruka na društvenim mrežama, koje su uključivale poricanja napada 7. oktobra i seksualnog nasilja koje se dogodilo. Izraelu su nedostajala neophodna digitalna sredstva da se izbori sa onim što je nazvao “propalestinskom otrovnom [propagandnom] mašinom” i da adekvatno objavi zločine Hamasa i brani rat u Gazi.
Stoga je donesena odluka da se nabave digitalna sredstva, uključujući avatare – tehnološki napredne lažne online naloge s relativno visokim nivoom sofisticiranosti koji u velikoj mjeri liče na stvarnu osobu. Kada je Ministarstvo javne diplomatije zatvoreno u ranoj fazi rata, Ministarstvo za pitanja dijaspore postalo je ključni igrač i održalo nekoliko sastanaka sa pojedincima i organizacijama aktivnim na terenu.
Kako piše Haaretz, organizacija u Izraelu je tada nabavila sistem za vođenje onlajn kampanje uticaja i donijeta je odluka da se finansiraju službene kampanje javne diplomatije i podrže različite dobrovoljne inicijative. Stranke su odlučile pokrenuti kampanju (ili više od jedne) koja se neće službeno pripisivati izraelskoj vladi. Tri mjeseca nakon što je izvijestio o postojanju kampanje, Haaretz je saznao da ju je navodno naručila izraelska vlada.
Agresivna kampanja
Kampanja je počela osnivanjem tri lažna “sajta vijesti” koji su kopirali izveštaje iz zvaničnih izvora medija. Ove stranice su imale povezane Twitter, Facebook i Instagram naloge, koji su prikupili desetine hiljada pratilaca. U međuvremenu, ljudi koji su vodili operaciju koristili su stotine avatara da agresivno promoviraju navodne članke koji služe izraelskom narativu, uključujući izvještaje o seksualnim napadima od strane Hamasa i o navodnim vezama između Agencije Ujedinjenih naroda za pomoć i rad i Hamasa. Članci su uglavnom bili usmjereni na internetske račune afroameričkih zakonodavaca u SAD-u, posebno demokrata.
Naredni izvještaj Fake Reportera koji se sada objavljuje pokazuje puni obim izraelske operacije utjecaja, koja se pretvorila u “velike, dobro koordinirane napore da se napadnu i ocrne grupe koje su tipično propalestinske”.
Ove grupe uključuju građane zapadnih zemalja (uglavnom SAD i Kanade) islamskog porijekla, koristeći duboko islamofobični i antiimigrantski sadržaj.
Krajem aprila, gore spomenuti portali počeli su promovirati stranicu pod nazivom Good Samaritan, koja je mapirala i rangirala američke univerzitete prema količini navodnih antisemitskih incidenata u njihovim kampusima i da li je bezbijedno za Jevreje da tamo studiraju. Ispitivanje koda sajta pokazalo je da sadrži jedinstvene karakteristike sajtova koji su prethodno otkriveni.
Analiza mreže otkrila je četiri druge web stranice koje su koristile istu IP adresu i promovirale sadržaj dizajniran za određenu publiku. Jedna je bila stranica United Citizens for Canada, koja je imala više naloga na društvenim mrežama i širila izrazito islamofobični materijal, uključujući tvrdnje da su muslimanski imigranti prijetnja Kanadi i da traže šerijatsku državu. Druga je bila stranica Arab Slave Trade, koja je skoro u potpunosti kopirana sa Wikipedije i bila je usmjerena na Afroamerikance, pokušavajući ponoviti poruku da su Arapi bili trgovci robljem u Africi. Još jedna stranica zvala se Serenity Now, koja je sebe označila kao anarhističku i antiestablišmentsku, pokušavala je uvjeriti mlade Amerikance da se suprotstave stvaranju palestinske države jer su “države strukture koje je stvorio čovjek” i da bi palestinska država “škodila ciljevima progresivnih pokreta”.
Uloga umjetne inteligencije
Facebook je prije nekoliko sedmica uklonio račune povezane sa ovim lažnim stranicama. Prošle sedmice, Meta i OpenAI potvrdili su postojanje operacije utjecaja i pripisali je izraelskoj kompaniji Stoic. Prema informacijama do kojih je došao Haaretz, kompanija ima nekoliko softverskih sistema koji omogućavaju profilisanje ciljne publike i kreiranje prilagođenog sadržaja za njih, kao i platformu uticaja pod nazivom Ma'acher koja omogućava masovno kreiranje fiktivnih onlajn naloga i njihovo istovremenu aktivaciju na nekoliko društvenih mreža.
Organizacija Fake Reporter je također pronašla direktnu vezu između operacije utjecaja i izraelske kompanije. Kako piše Haaretz, očigledno je da su kreatori lažnih sajtova slučajno uključili u originalni kod pominjanje GitHub naloga koji je povezan sa izvršnim direktorom Stoica i njihov kod za masovno kreiranje lažnih naloga. Stoic je poznat kao kompanija specijalizovana za političke tehnologije, mapiranje publike, analizu informacija i upravljanje volonterima i digitalne kampanje. Najveći dio aktivnosti je u inostranstvu.
Izvještaj OpenAI-a koji je otkrio aktivnost Stoica bavio se iskorištavanjem kompanijske ChatGPT AI platforme za kreiranje nepripisanog sadržaja za kampanje utjecaja. Osim izraelske operacije, identificirana je i aktivnost usmjerena na indijsku vladu. Bio je to prvi izvještaj koja se bavi dezinformacijama kreiranim korištenjem njenih sistema, uprkos nekoliko sličnih slučajeva u posljednje dvije godine: Kao što je Haaretz ranije izvijestio, grupa Team Jorge je široko koristila AI za kreiranje kampanja dezinformacija u znak podrške Izraelu , dok su ruska kampanja Doppelganger i još jedna operacija uticaja koristile slične alate.
Izvještaj organizacije OpenAI koji je otkrio aktivnost Stoica bavio se iskorištavanjem njihove ChatGPT platforme umjetne inteligencije za kreiranje nepripisanog sadržaja za kampanje utjecaja. Osim izraelske operacije, identificirana je i aktivnost usmjerena na indijsku vladu. Bio je to prvi izvještaj koji je objavio OpenAI a koji se bavi dezinformacijama kreiranim korištenjem njegovih sistema, uprkos nekoliko sličnih slučajeva u posljednje dvije godine. Kao što je Haaretz ranije izvijestio, grupa Team Jorge je široko koristila umjetnu inteligenciju za kreiranje kampanja dezinformacija u znak podrške Izraelu, dok su ruska kampanja Doppelganger i još jedna operacija uticaja koristile slične alate.
Iz Stoica su odbili komentarisati ove navode.
“Prosto je tragedija da je država Izrael otkrila internet tek 7. oktobra“, rekao je obavještajni izvor koji je bio prisutan na sastancima o pitanju javne diplomatije na samom početku rata.
“Stotine miliona šekela potrošeno je na hasbaru, osnovana su četiri različita ministarstva, ali na kraju su podizvođači morali biti plaćeni vrlo brzo kako bi se mnogo digitalnog sadržaja vrlo brzo podiglo. Nije iznenađujuće što je jedan od njih uhvaćen na kraju“, dodao je.
Tri izvora su rekla da je razotkrivanje kampanja naštetilo Izraelu i uticalo na njegovu sposobnost da odgovori na niz neorganskih onlajn snaga koje se koriste protiv izraelskog narativa.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
BONUS VIDEO
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!