Evropska unija odobrila je 600 miliona eura za infrastrukturu u BiH. Međutim, radovi na gradilištima Koridora Vc su usporeni. Istovremeno, nadležni najavljuju da će autoput Banjaluka - Doboj, dužine 70-ak kilometara, biti završen u avgustu ove godine.
Bageri i mehanizacija na gradilištima širom BiH. Dinamika radova različita. Na koridoru Vc godinama traju radovi, rokovi probijeni. Autoput Banjaluka – Doboj u završnoj fazi. Ali – zbog razuđenosti postojećih autoputeva, vozači na dužim relacijama moraju nekoliko puta izlaziti i ulaziti na dijelove do sada završenih autoputeva. Ako krenete iz Sarajeva za Banjaluku, autoputem možete ići do Zenice, gdje ćete na izlazu platiti 6 maraka. Zatim se vožnja nastavlja magistralnom cestom do Doboja, gdje je moguće da se priključite na autoput od Doboja do Prnjavora. U Prnjavoru opet plaćate cestarinu 4 marke, i vozite magitralnom cestom do Drugovića, gdje se opet uključujete na dionicu autoputa u dužini od oko 12 kilometara do ulaza u Banjaluku, gdje opet platite cestrinu od 2, 5 marke.
A mi smo provjerili kakva je situacija na dionici koja bi trebala biti nastavak do sada završenog Koridora Vc. Riječ je o budućoj zeničkoj obilaznici. Prije nekoliko dana ovdje je probijena druga cijev tunela dužine oko jednog kilometra. Radovi na ovoj poddionici počeli su u junu 2016. godine, a kada će biti završeni – neizvjesno je.
Poddionica Klopče – tunel Pečuj duga je 5, 8 kilometara, izvođač radova je konzorcij Euroasfalt i Strabag. Riječ je o trenutno najzahtjevnijoj dionici na Koridoru Vc. Radovi teku nešto sporije zbog, kako se navodi, zahtjevnog terena, i čestih izmjena izvornog projekta. Na Koridoru Vc aktivna su tri gradilišta: Drivuša – Klopče, Klopče – Donja Gračanica, i Svilaj – Odžak. Republika Srpske je, uz davno završeni autoput Banjaluka – Gradiška, prije dvije godine otvorila dionicu od Prnjavora do Doboja, u dužini od 36 kilometara. Kako je potvrđeno za N1, završetak posljednje dionice od Drugovića do Prnjavora, dužine 25 kilometara, kuca na vratima.
“Sada je pri kraju naša dionica koja povezuje Banjaluku i Prnjavor, od Drugovića, u dužini 25 kilometara. I mi očekujemo da će radovi biti završeni početkom avgusta”, kaže Neđo Trninić, ministar saobraćaja i veza bh. entiteta Republika Srpska.
Završetkom autoputa od Banjaluke do Doboja, dva najveća grada u zemlji, bit će značajno bliža, ali za potpuno spajanje nedostaje još veliki dio Koridora od Zenice do Doboja. Profesor Munir Jahić kaže da je loša povezanost autoputeva u BiH koji vode za nigdje, zbog toga što BiH nema jedinstven Prostorni plan.
“E onda neko ko je bio spremniji da prelomi, uslovno rečeno, preko koljena, išao je i na svom području je radio. Nije niko očekivao da će autoput od Prnjavora do Doboja biti tako brzo završen. Ali se postavlja pitanje tehničko-ekonomskog opravdanja”, ističe Jahić .
Za usporeno izvođenje radova na Koridoru Vc, Jahić krivi politiku.
“Zato što svaka od vodećih političkih opcija želi na svom području da uradi što više, a naročito u predizbornim godinama, kao što je ova. Vezano za rješavanje imovinsko-pravnih odnosa, i tu se politika miješa. A kada tu dođe i lokalna zajednica, onda su evidentni zastoji”, pojašnjava on.
Do kada će se bh. autoputevima voziti po principu cik-cak, niko ne zna odgovor. Ali, obećanja ne nedostaje. U Federaciji BiH planirana je izgradnja brze ceste od Lašve do Travniku, počeli su radovi na magistrali od Stoca do Neuma, a na mapi Cesta Federacije na desetine je aktivnih gradilišta, uglavnom obilaznica i manjih radova na sanacijama. Republika Srpska najavljuje raspisivanje tendera za gradnju dijela Koridora Vc koji prolazi kroz ovaj entitet, te izgradnju nastavka autoputa od Doboja, preko Brčkog i Bijeljine, do granice sa Srbijom. Pregovara se, kažu, i sa Kinezima za izgradnju autoputa od Banjaluke do Prijedora, te od Banjaluke do Mliništa. Prema obećanjima, izvjesna je i izgradnja obilaznice oko Banjaluke, duge 20 kilometara, koja će se nasloniti na plirani autoput preme jugu, ali i dolinom Lašve do Travnika.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter| Facebook i UŽIVO na ovom linku.