Analiza spotova: Draško na golu, Trivić na groblju, Željki prijete sankcijama…

Vijesti 08. sep 202216:45 0 komentara
BUKA

Božo Skoko je redovni profesor na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, te predaje kolegije posvećene problematici odnosa sa javnošću, imidža i brendiranja. Ovaj stručnjak je uradio analizu predizbornih spotova uoči Općih izbora u Bosni i Hercegovini koji će se održati 2. oktobra ove godine.

Skoko je, naime, jedan od vodećih regionalnih stručnjaka za odnose sa javnošću, doktorirao je politologiju i specijalizirao se za područje međunarodnih odnosa i ulogu imidža u savremenim međunarodnim odnosima. Objavio je niz naučnih istraživanja vezanih za ovu problematiku, među kojima se ističu knjige „Država kao brend“ i „Hrvatska i susjedi – Kako Hrvatsku doživljavaju u Bosni i Hercegovini“, a autor je i studije „Imidž Bosne i Hercegovine i njezinih građana u Hrvatskoj i Srbiji“.

Kao jedan od vodećih stručnjaka za brendiranje i imidž, analizirao je za portal BUKA predizborne spotove vodećih kandidata za funkcije u BiH. U trenutku pisanja na raspolaganju su bili spotovi Stranke demokratske akcije i Saveza nezavisnih socijaldemokrata kao partija, te pojedinačnih Jelene Trivić, Željke Cvijanović, Milorada Dodika i Draška Stanivukovića. Ostale političke partije nisu imale značajniji predizborni video spot osim mikseva sa različitih tribina te pojedinačnih političara, pa je tako u obzir uzeto samo ovih pet spotova. Tek naknadno su se pojavili i drugi videospotovi.

Podsjetimo da je Skoko u intervjuu za portal BUKA ranije izjavio kako je Bosna i Hercegovina najprepoznatljivija po ratu te da imidž uvijek nastaje kao posljedica, ali i to da se mora mijenjati način komunikacije BiH sa svijetom i susjedima.

“Dakle, iz Bosne i Hercegovine, umjesto vijesti o političkim sukobima, odustvu empatije za druge i drugačije, ekonomskog nazadovanja i sl., moraju početi stizati bolje i optimističnije vijesti. S druge strane, BiH, umjesto priča o ratu, mora početi skretati pozornost globalne javnosti i na neke svoje druge prednosti. Isto tako – budući da osobno iskustvo nosi najsnažniji pečat – mora početi privlačiti veći broj posjeta. Zadovoljni i oduševljeni gosti postat će najbolji glasnogovornici”, rekao je za BUKU Skoko.

U kontekstu izbora zanimalo nas je koliko su spotovi fokusirani na promjenu imidža, kome se političari obraćaju i kakav efekat to može izazvati kod potencijalnih glasača. Pa krenimo redom.

Spot Jelene Trivić, kandidata za Predsjednika RS

Skoko: U spotu ne vidimo nikakvu viziju i nikakvo obećanje koje kandidatkinja nudi, odnosno razloge zbog kojeg bi ju birali. Također u spotu nedostaje optimizma, koji najbolje privlači birače. Spot je dosta komoran, statičan, okrenut isključivo prošlosti, a to nije motivirajuće za ljude koji razmišljaju o neizvjesnoj budućnosti svoje djece. Pozicionira se kao prava zaštitnica „granica Srpske“ i ona koja neće iznevjeriti pale žrtve. To kod dijela birača može izazvati emociju, ali teško može dati dovoljno razloga za glasanje.

Spot Željke Cvijanović, kandidata za člana Predsjedništva BiH

Skoko: Ovaj spot stilom podsjeća na televizijske sapunice, gdje Željka Cvijanović prilično umjetno igra glavnu heroinu. Spot kojim se pokušava iskomunicirati njezina odlučnost, predanost i hrabrost. Jasno je iskomunicirano tko je čovjek „koji stoji uz nju“. Pomalo patetično i zamorno. Tehnički odrađeno korektno.

Spot Draška Stanivukovića, nositelja liste za NSRS

Skoko: Moderan spot u kojem su sport i sportska napetost dobro iskorišteni. Govori se sportskim žargonom i u prenesenom značenju, što može biti efektno, posebno kod mlađih birača. Protivnik je prikazan sarkastično i na razini karikature. Međutim, u cijelom spotu mi nedostaje onaj osmijeh kandidata s plakata, odnosno zadnje sekvence spota. Odlučnost se može iskazati na drugačije načine, a ne ovakvom ozbiljnošću i gotovo ratnim pokličem. Više osmijeha i optimizma bi ga bolje prodalo na političkom tržištu. Nisu svi glasači navijači pa da im odgovara ovakav ton.

Spot Milorada Dodika, kandidata za Predsjednika RS

Skoko: Klasičan personalizirani spot u kojem se ističu njegove kvalitete, odanost ljudima i uspjesi. Prilično profesionalno tehnički napravljeno, a vidi se da se i Dodik potrudio odigrati svoju ulogu. Zanimlljivo je kako se u spotu kao ključni „državnik“ pojavljuje Vučić, a potom Putin i Orban, što ga jasno pozicionira kod njegova biračkog tijela. Pozitivno je što u ovom spotu otvara socijalne i društvene teme, a miče se od klasičnih ideoloških mahanja velikim riječima, što je ove godine daleko prisutnije kod njegovih bošnjačkih kolega. Očito je shvatio da ljude više zanimaju plaće, radna mjesta, infrastruktura…

Spot Stranke demokratske akcije (SDA)

Skoko: SDA je napravila lijepu turističku razglednicu Bosne i Hercegovine. Igraju isključivo ne emocionalnu komponentu. Izborom motiva i porukama te mahanjem stranačkih i državnih zastava nastoje se poistovjetiti s državom, odnosno pozicionirati se kao jedini pravi zaštitnici Bosne i Hercegovine. Pomalo militaristički duh i ton naracije i poruka djeluje pomalo retrogradno i kod nekih bi valjda trebao izazivati strah, a kod drugih sigurnost. Obično kad pojedine stranke ne mogu se pohvaliti uspjesima i konkretnim rezultatima, idu na emotivne spotove atmosfere. U tehničkom smislu spot je profesionalno odrađen.

Spot Saveza nezavisnih socijaldemokrata (SNSD)

Skoko: Tehnički profesionalno odrađen spot, koji me neodoljivo podsjeća na onaj spot od SDA. Kod obje stranke možemo iščitati poruku „Država to smo mi“. S tim da su u ovom spotu kao ključni igrači pozicionirani Dodik i Cvijanović, sve se vrti oko njih i oni su valjda ključna garancija opstanka, uspjeha, razvoja… Klasična personalizacija. Ovaka tip spota u kojem se podsjeća na uspjehe u proteklom mandatu, igra na emocije s prikrivenom porukom – šta bi vi bez nas? te iznose neki naglasci obećanja za budućnost, relativno dobro prolaze kod naših birača.

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!