Pozicioniranje Naftne industrije Srbije (NIS) na OFAC-ovu crnu listu uzburkalo je region. Sankcije bi se mogle odraziti i na poslovanje Jadranskog naftovoda, a postavlja se pitanje hoće li se odraziti i na Bosnu i Hercegovinu te u kolikoj mjeri.
Naftna industrija Srbije u Bosni i Hercegovini posjeduje tri kompanije. NIS Petrol Banjaluka i G-Petrol Sarajevo upravljaju sa 42 benzinske pumpe. Djelatnost vađenja sirove nafte obavlja Jadran-Naftagas Banjaluka. Ukupan broj zaposlenih je oko 500 radnika. Ipak, čini se da za sada nema razloga za strah, poruke su stručnjaka, jer pomenute kompanije nisu rusko vlasništvo. Problematično bi bilo ukoliko NIS prestane sa poslovanjem.
“Onda bi se to moglo odraziti na njene podružnice u BiH, i tada bismo i mi mogli očekivati posljedice, a te posljedice bi bile dvojake. Najteže bi trpile same kompanije u smislu da bi njima moglo biti blokirano poslovanje, a posebno i potrošači jer bi se smanjila konkurencija na tržištu. Neke od ovih kompanija u Federaciji redovno imaju najjeftnije gorivo, samim tim to bi se moglo odraziti na cijene. I naravno vidjećemo ako se riješi problem sankcija, ako budemo morali nabavljati gorivo iz drugih izvora”, pojasnio je Igor Gavran, ekonomski analitičar.
Rusko Ministarstvo spoljnih poslova: Sankcije SAD neće ostati bez odgovora
To bi značilo da bi minus u naftnom, odnosno, energetskom bilansu BiH bio oko 20%, koliko je trenutno učešće Srbije. Kako Federacija BiH posljednjih godina troši od 920 do 950 miliona litara, a Republika Srpska od 450 do 500 miliona, postojeća mreža gubitak bi mogla nadomjestiti. Ali ne dugoročno, zbog čega je neophodna pravovremena reakcija.
“Imamo značajne količine koje dobijamo preko naših terminala u Pločama, dobar dio dolazi iz Italije i snabdijevanje putem cisterni. Imamo dobru situaciju ili poziciju da je nekoliko firmi iz Federacije BiH ozbiljno razvilo trgovački dio nabavke goriva”, smatra Zoran Pavlović, ekonomski analitičar.
“Jednim ozbiljnim radom i angažmanom naftnih kompanija uvoznika i veletrgovaca i skladišnih kapaciteta na Jadranu, na koje smo mi u ovom trenutku najjače oslonjeni. Zato nam treba razumijevanje pomoć da se Željeznica što prije osposobi, jer broj cisterni bi bio nedostatan da to sve napravi, da se osigura protočnost graničnih prelaza iz luka Ploče, Split, Zadar, Omiš, da jednom ozbiljnom akcijom nadomjestimo to”, rekao je Milenko Bošković iz Udruženja prometnika naftnih derivata FBiH.
Ministarstvo finansija SAD: NIS u riziku od sekundarnih sankcija
Ono što je izvjesno je poskupljenje cijene goriva za otprilike 10 feninga, a koje je uzrokovano povećanjima cijene na svjetskom tržištu. Sudeći prema riječima američkog predsjednika na odlasku Joea Bidena, nove sankcije mogle bi povećati cijene plina. No, stručnjaci ne smatraju da će BiH osjetiti posljedice.
“Što se tiče cijena plina, ne bi trebalo da bude bilo kakvih značajnijih promjena, jer i dalje smo mi na sistemu obračuna cijene gasa na bazi nafte i naftnih derivata. Tako da ne očekujem u tom segmentu neki značajniji udar”, istakao je Almir Bečarević, stručnjak za plin.
Ipak, dodaje Bečarević, preciznije informacije biće poznate tek kada državni vrh Srbije riješi novonastali problem. A za to ima rok od 45 dana.
╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad, pridružite nam se i na WhatsApp kanalu klikom ovdje
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!