Kako izbjeći praksu “Nova školska godina, nova učiteljica!”

Nova školska godina, stari problemi. Mnoge roditelje dočekala je obavijest o promjeni razrednog nastavnika ili učiteljice. Praksa “rada na određeno vrijeme“ stvarnost je na stotine prosvjetnih radnika u državi. O pravilnicima koji omogućavaju česte rotacije prosvjetara, o utjecaju takvih praksi na djecu i na zaposlene u obrazovanju za Novi dan govorili su: Emina Sinanović, učiteljica koja je promijenila nekoliko škola i razreda prije nego je dobila ugovor na neodređeno, direktorica OŠ Vrhbosna Erzumana Fukelj Sarić, Saudin Sivro iz Sindikata osnovnog obrazovanja KS i Abid Fejzić - sekretar Ministarstva obrazovanja KS.

Različite konkursne procedure u kantonima za prijem nastavnika u škole uzrok je što mnogi nastavnici koji konkurišu za radno mjesto odustaju od konkursa.

Direktorica OŠ Vrhbosna Erzumana Fukelj Sarić kaže kako postoji problem zbog različitih procedura prijema radnika i nekada se nekoliko učitelja promijeni tokom jedne školske godine. “Ipak, učitelji se trude da daju svoj maksimum.”

Učiteljica Emina Sinanović kaže kako se skoro svake godine mijenja nastavnik za jedan predmet jer je konkursna procedura takva.

Saudin Sivro iz Sindikata osnovnog obrazovanja KS pokušao je objasniti kompleksnost konkursnih procedura.

“Vršio se pritisak sindikata i roditelja da se riješe ovakve praske. Dobili smo pravilnik prije deset godina u KS i mnogi su bili nezadovoljni jer je pravilnik i dalje dozvoljavao zloupotrebe. Svi političari bi trebali da donesu zaključak da je obrazovanje djelatnost od općeg interesa. Zapošljavanje na određeno vrijeme i moratorij na neodređeno zapošljavanje nas je dovelo da mijenjamo stalno nastavnike. Prvi uzrok problema koji treba riješiti je raspisivanje konkursa na neodređeno”, rekao je.

Abid Fejzić, sekretar Ministarstva obrazovanja KS dodaje da ministarstvo ne može utjecati na ovakve prakse jer je Vlada KS stavila moratorij na neodređeno zapošljavanje.

“Mi smo u KS priču o kriterijima za prijem radnika i procedura definisali prije deset godina. Poslije svakog ciklusa smo ovo analizirali. Moratorij je odluka Vlade KS na koje mi ne možemo utjecati. Mi kroz svoje pravilnike nastojimo da imamo jasne kriterije i bez diskriminacije pri čemu određeni kriteriji nisu dovoljno jasni kandidatima. Pokušavamo urediti proceduru za pravičnost u procedurama za prijem u radni odnos. Mi smo imali u jednom periodu problem prijema radnika koji su poslije jedne godine rada u školi i bez norme postajali tehnološki višak. Oko 300 smo primili učitelja kada su škole poslale zahtjev i kazali da imaju potrebe za tim”, objašnjava.

“Formira se lista kandidata koji tebaju biti primljeni i onda se dogodi da kandidat koji bude odabran odustane nakon što potpiše ugovor. Onda konkurišu u više škola i onda traži ono što mu odgovara i škole čekaju s procedurom, i ne mogu nastaviti dalje. Desi se da počinje nastava, a nisu definisana radna mjesta”, kaže direktorica OŠ Vrhbosna Erzumana Fukelj Sarić.

“Imamo nastavnike koji su 15 godina u konkursnin procedurama”

Zašto neko odustane od prosvjete. Na ovo pitanje Emina Sinanović iz Zenice odgovara iz svog iskustva.

“Po završetku školovanja slušala sam priču u Zenici da mogu konkurisati, ali da neću dobiti posao. 2021. sam počela da odrađujem pripravnički staž u školi u Kiseljaku. Radila sam u više skola, ali nisam imala normu za Njemački jezik. Slušala sam iskustva nastavnika koji su 15 godina na konkursima. To nije uredu da se to radi nekome i zato ljudi odustaju. I onda čekate u neizvjesnosti da li će vas neko pozvati. Konkurisala sam u ZDK u 30 škola i samo me jedna pozvala gdje sam imala 2 časa. Priložila sam sve svoje diplome i certifikate, dokaze o društvenoj angažiranosti i slušala sam da to niko nije ni pogledao”, kazala je.

Sivro kže da se ovo što de dešavalo Emini Sinanović zbog toga što kantoni imaju velike razlike u konkursnim procedurama i regulativima.

“Mi se borimo za digitalizaciju u KS da olakšamo konkursnu proceduru. Mi smo u deficitu s profesorima Njemačkog jezika. Imamo slučajeve da ljudi iz drugih gradova rade u Sarajevu i obratno. Mi nemamo strategiju u kantonima i međukantonalnu strategiju. Očekujem da će federalna ministrica okupiti ministre obrazovanja i napraviti zajedničku strategiju obrazovanja. Samo se vrtimo u krug”, kaže Sivro.

Fejzić dodaje kako je ministarstvo nosioc ideja unaprijeđenja obrazovanja, ali i da postoje kantoni koji to odbijaju.

Mi smo u KS riješili te probleme da se online aplicira. Unaprijeđujemo sistem. Zadnjim pravilnikom iz 2021. pomjerili smo konkusrsnu proceduru znatno ranije i do 1. maja se izda saglasnost za konkurse. Imamo druge probleme, a to je odabir škole i odustajanje kandidata”.

Sivro kaže da se to može riještiti da ministarstvo daje konkurse, a da direktori odabiru kandidate.

“Konkurse treba centralizirati i da se svi objave isti dan u KS. Samo je pitanje pruzimanja odgovornosti i direktori bi trebala imati veću odgovornost. U osnovnim školama direktori biraju između tri najbolja kandidata, ali to nije slučaj u srednjim školama i tu najboljeg kandidata bira komisija”, kaže Sivro.

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad

Pročitajte više

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!