Kinezi traže više novca za autoput Banjaluka – Prijedor

Vijesti 24. okt 202412:42 0 komentara
Capital

Kineska firma "Shandong Hi-Speed International" (SDHS) s kojom je 2018. godine potpisan ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor traži od Vlade Republike Srpske dodatna finansijska sredstva i garancije za nastavak izgradnje ovog autoputa.

Poseban paradoks leži u tome što je pomenuti ugovor već godinama dobro čuvana tajna, a njegovi finansijski detalji do danas nisu javno objavljeni, piše Capital.

Ono što je poznato jeste da je ulaganje vrijedno 297 miliona eura i da je koncesija data na period od 30 godina.

Vlada RS je ugovorom garantovala kineskoj firmi “Shandong” da će u tom periodu dobijati godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona eura.

Preciznije, ukoliko Kinezi od naplate putarine godišnje ne dobiju 32,5 miliona eura, Vlada RS se obavezala da će namiriti nedostajući iznos.

Sav novac od putarina u RS ide Kinezima

Ministar saobraćaja i veza Nedeljko Čubrilović kaže za Capital da u ministarstvo nije stigao nikakav zahtjev za izmjenu koncesionog ugovora, ali je potvrdio da se pregovara o cijeni u skladu sa postojećim ugovorom.

“Nije tačno da traže aneks ugovora. U stvari, možda traže negdje drugo, ali u ministarstvo nije stigao nikakav zvanični zahtjev za izmjenu koncesionog ugovora”, kaže Čubrilović.

Na pitanje kakva je dinamika izgradnje, ministar saobraćaja i veza kaže da je “dinamika takva kakva je”.

“Još nemamo konačnu građevinsku dozvolu. Oni su dobili parcijalnu dozvolu i to prate. Sad treba da se ispregovara cijena, a da li će doći do korekcije ili neće, to je stvar pregovora. To je predviđeno koncesionim ugovorom i to je sada u toku. Ali to može biti samo usklađivanje sa statističkim podacima, ne može biti u nekim drugim normativima”, kaže Čubrilović, ističući da je RS prema ugovoru obavezna da pregovara oko cijene.

Tri puta počinjala izgradnja

Vlada Republike Srpske u posljednje tri godine je tri puta najavljivala početak izgradnje autoputa Banjaluka – Prijedor. Prvi puta u novembru 2021. godine uoči vanrednih izbora za gradonačelnika Prijedora, kada je upriličena i svečanost.

Drugi put je izgradnja najavljena uoči opštih izbora 2022. godine, ali bez svečanosti, a treći put polovinom septembra ove godine. Tada je Vlada usvojila informaciju о izgradnji ovog autoputa i zaključak da su ispunjene sve obaveze kompanije SDHS, a u saopštenju je izraženo očekivanje da će radovi krenuti do kraja septembra.

Prema objašnjenjima stručnjaka, usklađivanje sa statističkim podacima je postupak koji se obično ugrađuje u ugovore ovakve vrste i podrazumijeva usklađivanje maloprodajnih cijena određenih roba u trenutku ugovaranja posla sa njenim cijenama u trenutku okončanja radova.

“To se odnosi recimo na cijenu goriva. Na primjer, ako je cijena goriva, prema podacima Zavoda za statistiku RS, u trenutku potpisivanja ugovora bila dvije marke po litri, a u trenutku završetka radova dvije i po marke, onda se vrši usklađivanje sa statističkim podacima, pa se izvođaču u skladu sa utrošenim količinama priznaju veći troškovi za gorivo. Isto tako se radi i u slučaju da gorivo pojeftini i tada se usklađivanje izvrši u korist investitora”, objašnjava građevinski inženjer koji je insistirao na anonimnosti.

On kaže da je moguće i da investitor odbije usklađivanje sa statističkim podacima uz obrazloženje da je izvođač radova u trenutku potpisivanja ugovora trebao da obezbijedi potrebne količine roba po tadašnjim cijenama.

Pridružite nam se na našem oficijelnom WhatsApp kanalu klikom na ovaj link.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!