Kultni portret “Whistlerova majka” se vraća u Filadelfiju nakon 142 godine

Kultura 10. apr 202312:38 0 komentara
Shutterstock/Ilustracija

Slika James Abbott McNeill Whistlera, koja je definisala njegovu karijeru, Aranžman u sivom i crnom br. 1 (1871) – poznata kao “Whistlerova majka” – vratit će se u Filadelfiju ovog proljeća nakon 142 godine. "Whistlerova majka" bit će izložena u Filadelfijskom muzeju umjetnosti koji prezentuje izložbu umjetničkih prikaza majki.

Djelo, posuđeno iz Musée d'Orsay u Parizu, bit će središnji dio grupne izložbe Muzeja umjetnosti u Filadelfiji (PMA), The Artist's Mother: Whistler i Philadelphia, učvršćujući skup radova koji istražuju kako umjetnici kao što je Henry Ossawa Tanner, Cecilia Beaux, Sidney Goodman i Alice Neel su kroz svoje prakse prenijeli svoj odnos sa svojim majkama.

Još jedan vrhunac bit će kopija Francesca Novellija iz 1792. Rembrandtovog bakropisa njegove majke, The Artist's Mother Seated, in Oriental Headdress: Half Length (1631), za koju se vjeruje da je inspirisala Whistlera da eksperimentiše s ovom temom, prenosi ArtNewspaper.

Whistlerova slika prikazuje majku umjetnika rođenog u Americi, Annu Mathildu, u njegovom studiju u londonskom kvartu Chelsea sa lijevog profila, kako nosi dugu crnu haljinu i bijelu maramu na glavi. Svjetlo naglašava lice i ruke, za razliku od ukupne prigušene palete.

Umjetnikov bakropis rijeke Temze, Black Lion Wharf (1859), visi na zidu iza njegove majke, dok jedan od Whistlerovih kimona prekriva lijevi ugao kompozicije. Globalno priznanje slike, koje je neke navelo da rad nazovu “američka Mona Liza”, delimično je posljedica neuhvatljivog izraza žene i misterija oko suprotstavljanja elemenata u kompoziciji.

“Majčinstvo je, naravno, veoma univerzalna i ljudska tema”, kaže Jennifer Thompson, kustosica evropskog slikarstva i skulpture PMA i organizatorica izložbe. Za razliku od sentimentalne teme, skromno, gotovo sablasno prisustvo figure zbunilo je gledaoce od otkrivanja slike u Londonu 1872. „Postoji snažna nespoznaja o njoj, kao da nam je krila neke informacije.“

Whistlerovi mat potezi kistom daju zamućenost iz snova suprotstavljenim elementima slike, efekat koji je također djelomično posljedica njegove odluke da stvori djelo na poleđini starog platna. “U našim mislima, rad je oštar i detaljan, ali u stvarnosti, boja izgleda natopljena u platno, što na neki način predstavlja odnos umjetnika i muze”, kaže Thompson.

Njena odluka da sliku donese u grad u kojem je Whistler nakratko živjela dijelom je proizašla iz ideje da je upari s Tannerovim Portretom umjetnikove majke (1897), koji se nalazi u stalnoj kolekciji PMA. U emisiji će biti prikazan i bakropis prikazan na slici, iz serije Whistlerovih Šesnaest bakropisa scena na Temzi i drugih predmeta (1871).

Prvi i jedini boravak “Whistlerove majke” u Filadelfiji – i njegov debi u SAD – bio je 1881. na Akademiji likovnih umjetnosti u Pensilvaniji. Putovao je širom SAD-a ranih 1930-ih kao dio izložbe Muzeja moderne umjetnosti 70 godina američkog slikarstva i skulpture. Prema Thompsonu, društvena i ekonomska previranja u to vrijeme pomogla su da podstakne široko rasprostranjeno divljenje prema slici. „Tokom Velike depresije, Whistlerovo predstavljanje svoje majke s dostojanstvom i patosom imalo je ogromnu privlačnost u smislu svog američkog identiteta“, kaže ona.

“Njena umirujuća popularnost učinila je senzacijom u to vrijeme, toliko da se slika pojavila na markama.”

“Mamin sin”

Whistlerova majka imala je mnogo snažniji utjecaj na njegov život nego što slika može sugerirati. Godine 1863., u dobi od 59 godina, preselila se u Veliku Britaniju kako bi pobjegla od američkog građanskog rata i dovela u red život svog sina boema.

“Ona je preuzela kontrolu nad Whistlerovim svakodnevnim operacijama i počela je voditi studio, pa čak i upravljati njegovom prodajom”, rekla je Thompson. Nakon što je nakratko dao sliku svoje majke svom trgovcu kao zalog za njegov dug, Whistler je prodao djelo francuskoj vladi za kolekciju muzeja Louvre 1891.

„Nadam se da će ovaj odmah prepoznatljiv rad ohrabriti gledaoce da se kreću po prostoru i vrate Whistlera u kontekst sa svojim vršnjacima o tome kako su pristupali svojim majkama“, dodala je Thompson.

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!