Moguć novi proboj: Dvije planete prvi put uhvaćene kako dijele istu orbitu

Nauka 19. jul 202314:34 0 komentara
ESO2023

Stare i nove teorije zavjere maštale su o planeti na suprotnoj strani Sunca koja dijeli istu orbitu sa Zemljom. Iako je to glupost, orbitalna mehanika omogućava da više nebeskih tijela dijeli istu orbitu pod određenim uvjetima. Trojanski asteroidi oko Jupitera i Zemlje su najbolji primjeri. Sada su astronomi pronašli prvi primjer u drugom solarnom sistemu.

Zvjezdani sistem PDS 70 je vrlo mlad i znamo da sigurno ima dvije planete, PDS 70b i PDS 70c. Smještene 400 svjetlosnih godina od nas, vjeruje se da su obje planete plinoviti divovi poput Jupitera. Na istoj orbiti PDS 70b, astronomi su otkrili veliki oblak krhotina, mogući pokazatelj formiranja planete ili ostatke već formirane planete.

Prije dvije decenije u teoriji je bilo predviđeno da parovi planeta slične mase mogu dijeliti istu orbitu oko svoje zvijezde, takozvanih trojanskih ili koorbitalnih planeta. Po prvi put smo pronašli dokaze u prilog toj ideji“, izjavila je glavna autorica Olga Balsalobre-Ruza, studentica Centra za astrobiologiju u Madridu.

Trojanski asteroidi su kamenita tijela u istoj orbiti kao i planeta. Jupiter ima preko 4.800 podijeljenih u dvije grupe, jedna prethodi plinovitom divu, a druga slijedi, dok Zemlja ima dvije potvrđene. Jupiter se nalazi na L4 i L5, 60 stepeni ispred i iza planete u istoj orbiti.

“Zapanjujuće da planete mogu dijeliti istu orbitu”

U slučaju ovog sistema, mase dva potencijalna objekta su veoma različite, a orbita je otprilike koliko je Uran udaljen od Sunca. Ali moguće je da postoje manje planete koje kruže bliže svojim zvijezdama, što otvara čitav niz mogućnosti o tome kakvi bi svjetovi (a možda i oblici života) tamo mogli postojati.

“Ko bi mogao zamisliti dva svijeta koja dijele trajanje godine i uslove za stanovanje? Naš rad je prvi dokaz da bi ovakav svijet mogao postojati”, objasnila je Balsalobre-Ruza. “Možemo zamisliti da planeta može dijeliti svoju orbitu sa hiljadama asteroida kao u slučaju Jupitera, ali meni je zapanjujuće da planete mogu dijeliti istu orbitu.”

Ako se potvrdi, ovo bi bio najjači dokaz do sada da dvije planete mogu dijeliti istu orbitu. Dokazi su svakako intrigantni, ali su još uvijek u ranim danima. Egzoplaneta kandidat je otkrivena u arhivskim podacima iz Atacama velikog milimetarskog/submilimetarskog niza (ALMA), a više se moglo pronaći u prošlim i budućim opservacijama.

“Naše istraživanje je prvi korak u potrazi za koorbitalnim planetama vrlo rano u njihovom formiranju”, kaže koautor Nuria Huélamo, viši istraživač u Centru za astrobiologiju. “To otvara nova pitanja o formiranju Trojanaca, kako se razvijaju i koliko su česti u različitim planetarnim sistemima”, dodao je Itziar De Gregorio-Monsalvo, šef ESO-ovog Ureda za nauku u Čileu, koji je također doprinio ovom istraživanju .

Dakle, kako će oni potvrđivati da je ovo prava druga planeta (započeta ili uspostavljena)? Čekaju da vide kako se kreće. PDS 70b treba oko 120 godina da obiđe svoju zvijezdu, tako da 2026. ALMA može pogledati unazad i vidjeti kako se PDS 70b kreće i provjeriti da li se i oblak krhotina pomjerio, prenosi IFLScience.

Ovo bi bio proboj u egzoplanetarnom polju“, zaključio je Balsalobre-Ruza.

Studija je objavljena u časopisu Astronomy & Astrophysics.