Oglas

"Zaobilaženje" Turske

Kineski suludi plan na Balkanu: Probijanje kanala kroz Srbiju i Sjevernu Makedoniju

author
Faruk Međedović
06. dec. 2025. 13:45
Screenshot 2025-12-06 134426
Screenshot

Kina planira iskopati kanal kroz Balkan kojim bi Egejsko more, preko rijeka Morave i Vardara, povezao sa Dunavom i skratila udaljenost za transport kineske robe za skoro 1.000 kilometara. Međutim ovaj projekat naišao je na nekoliko izazova, a glavni je da Srbija, Kosovo, Sjeverna Makedonija i Grčka sarađuju. Također, Turska se protivi ovom projektu jer, ako bude završen, većina brodova više neće koristiti turske moreuze.

Oglas

Kina je prije nekoliko godina predložila veliki projekat, dio svoje inicijative "Pojas i put" vrijedne 3 biliona dolara, za izgradnju sistema kanala koji povezuje Egejsko more (preko grčke luke Solun) kroz rijeke Vardar/Axios i Morava do Dunava, kreirajući ključni evropski plovni put koji skraćuje rute iz Azije zaobilazeći turske moreuze, iako to uključuje masovno inženjerstvo i finansiranje (blizu 17 milijardi dolara) uz tekuće studije izvodljivosti i pregovore sa Srbijom, Kosovom, Sjevernom Makedonijom i Grčkom.

Ključni detalji predloženog kanala:

Ruta: Povezuje rijeku Dunav (Srednja Evropa) sa Mediteranom (Egejsko more blizu Soluna) koristeći rijeke Moravu (Srbija) i Vardar/Axios (Sjeverna Makedonija/Grčka).

Prednosti: Smanjuje vrijeme i troškove transporta, nudi alternativu Bosforu, poboljšava balkanske tranzitne ekonomije i pruža Kini strateški pristup trgovini.

Inženjering: Zahtijeva značajno jaružanje, proširenje rijeka i dijelove kanala (poput veze s dolinom Preševa).

Status: Studije izvodljivosti koje je završila China Gezhouba Group potvrđuju održivost, uz tekuće razgovore između Kine i balkanskih zemalja.

Kontekst: Uklapa se u širu kinesku strategiju izgradnje alternativnih trgovinskih ruta (poput "Srednjeg koridora") kako bi se smanjilo oslanjanje na tradicionalne pomorske uske tačke.

Izazovi i razmatranja:

Troškovi i obim: Masivan poduhvat s ogromnim finansijskim zahtjevima.

Geopolitički uticaj: Mogao bi promijeniti dinamiku regionalnih snaga, utičući na Tursku i potencijalno povećavajući kineski uticaj.

Ekološki problemi: Preoblikovanje riječnih ekosistema i potencijalno preseljenje zajednica.

Integracija u EU: Postavlja pitanja o usklađivanju balkanskih zemalja s EU naspram bližih veza s Kinom.

Ideja stara dva stoljeća

Ideja o povezivanju Mediterana s Dunavom zapravo datira iz 1840-ih.

Godine 1907. Sjedinjene Američke Države osnovale su inženjersku komisiju kako bi razmotrile mogućnost izgradnje ovog projekta.

Međutim, Balkanski ratovi (1912-1913), Prvi i Drugi svjetski rat, te Hladni rat, stavili su projekat na čekanje.

Danas, ulaz iz Mediterana u Crno more kontroliše Turska, a takav plan bi morao proći kroz vladu Ankare.

Stoga bi Solun bio idealna tačka ulaska na Dunav i ostatak kineske trgovačke rute kanalom.

Takav potez bi neminovno umanjio geopolitičku moć Turske u Mediteranu, a istovremeno bi Grčkoj dao prednost kao međunarodnom brodarskom čvorištu.

╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad

Više tema kao što je ova?

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama