Službena putovanja bh funcionera su česta. No rijetko se u javnosti čuju ili osjete efekti takvih putovanja. Istovremeno, građani to plaćaju a revizori iznose niz zamjerki na račun opravdanosti, transparentnosti i rezultata.
Prošle i ove sedmice čelni ljudi države – nisu bili u državi po nekoliko dana. Predsjedavajući predsjedništva Dragan Čović započeo višednevnu posjetu Australiji i Novom Zelandu. Čelnici oba doma državnog parlamenta Ognjen Tadić i Borjana Krišto boravili u Mađarskoj. Predsjedavajući Vijeća ministara Denis Zvizdić ove sedmice bio je u Crnoj Gori. šef bh diplomatije Igor Crnadak otputovao u Japan. Parlament BiH tražio je odgovor ranije: Kako je moguće da je Crnadak, kako tvrde, putovao više od Hilari Klinton?
“Ako je gospodin Crnadak u prošloj godini, prema informaciji MVP BiH, imao 61 različito putovanje, ove godine za prvih 10 mjeseci 44 što je kako sam već rekao više nego Hilari Klinton, onda njegovo objašenjenje da je njegov posao da putuje – ne stoji”, naveo je Damir Arnaut, pokretač inicijative u PSBiH.
Ovo je pregled aktivnosti državnih parlamentaraca u prošlom mjesecu. Brojna putovanja. Andora, Rumunija, Maroko, Francuska, Rusija, Austrija, Egipat, Mađarska, Italija. U istom mjesecu – broj održanih sjednica parlamenata – jedna.
“Pa očito je da su institucije postale kao turistička zajednica, turistička agencija koja omogućava posjetu nekim egzotičnim destinacijama koje niste mogli u privatnoj režiji sebi da priuštite”, kaže Ivana Marić, politička analitičarka.
Nije putovao samo ministar vanjskih poslova. Izvještaji pokazuju da su van zemlje često boravili i ostali ministri ali i njhovi zamjenici, savjetnici sekretari. Kakvi su efekti i svrha tih putovanja?
Ured za reviziju institucija više puta je ukazivao na to da ne postoje mehanizami za utvrđivanje svrhe, opravdanja i efekata službenih putovanja. Sistemi unutrašnjih kontrola su slabi. Što za posljedicu ima odlaske na putovanja koja nemaju svrhu i opravdanost.
U tom smislu, osnovne zamjerke su:
– Nepostojanje kvalitetnog plana putovanja sa analizama opravdanosti
– Nedostatak prateće dokumentacije iz koje bi se utvrdili svi elementi opravdanosti (pozivi, agende, tko snosi troškove itd.)
– Izvješća sa službenih putovanja su dosta štura ili u pojedinim slučajevima čak i ne postoje
– Upitnost broja članova delegacija – što se izravno odražava na potrošnju proračunskih sredstava.
Upravo zato iz Ureda za institucije najavljuju mogućnost posebne revizije učinka koja će se fokusirati samo na službena putovanja.