Oglas

Tragovi Sefarda u BiH

Jevrejski list o Stocu i "intervenciji sarajevskih muslimana" koja je oslobodila zarobljene Jevreje

Mose Danon
Grad Stolac

Predstavljajući grad Stolac za New York Jewish Travel Guide, vodič za putnike zainteresirane za jevrejsku historiju, kulturu, vjerske znamenitosti i gastronomiju”, autor Meyer Harroch piše o naslijeđu rabina Moše Danona i jevrejskoj historiji BiH - te o “intervenciji sarajevskih muslimanskih stanovnika” koja je dovela do oslobađanja zarobljenih Jevreja.

Oglas

Skriven u slikovitom krajoliku Hercegovine, gradić Stolac je dragulj ispunjen slojevima istorije. Poznat po svojim antičkim ilirskim korijenima, srednjovjekovnim tvrđavama i osmanskom šarmu, Stolac čuva i jedno potresno, manje poznato poglavlje multikulturalne priče Bosne i Hercegovine: svoje jevrejsko naslijeđe”, piše autor Meyer Harroch za NYJTG u tekstu koji je danas prenio, između ostalih, i izraelski Times of Israel.

U središtu te priče nalazi se historijsko jevrejsko groblje u Stocu i izuzetno naslijeđe rabina Moše Danona, “duhovnog vođe čije putovanje i dalje odjekuje ovim krajevima”.

Oglas

On objašnjava da priča o Jevrejima u Stocu počinje sa Sefardskim Jevrejima koji su pobjegli sa Iberijskog poluostrva nakon protjerivanja iz Španije 1492. godine.

Pod relativno tolerantnim Osmanskim Carstvom, mnogi su se nastanili u gradovima širom Bosne i Hercegovine, uključujući Stolac — tada živahno trgovačko središte duž osmanskih karavanskih puteva”.

Iako brojčano mala, jevrejska zajednica u Stocu igrala je važnu ulogu u komercijalnom i zanatskom životu grada. Poput svojih sefardskih sunarodnjaka u Sarajevu i Mostaru, sačuvali su svoj jezik (ladino), vjerske običaje i zajednički identitet, dok su istovremeno doprinosili širem osmanskom društvu. Njihov kulturni i ekonomski pečat i danas je prisutan u naslijeđu Stoca.

Svjedočanstvo nestale zajednice

Na mirnom brežuljku s pogledom na grad, jevrejsko groblje u Stocu jedno je od najstarijih i najznačajnijih sefardskih grobalja u Bosni i Hercegovini. Datira najmanje iz 17. ili 18. stoljeća i sadrži desetine nadgrobnih spomenika, od kojih su mnogi bogato ukrašeni natpisima na hebrejskom i ladino jeziku.

Oglas

Umjetnički izrađene horizontalne sefardske nadgrobne ploče ukrašene su simbolima poput Davidove zvijezde, svijećnjaka za žene i svećeničkih ruku za Kohane. U hladu starih stabala nalaze se i grobovi dvojice jevrejskih vojnika iz austrijske vojske, od kojih je jedan nosio ime Arnold Silberstein (umro 1889).

Ovi tihi spomenici svjedoče o zajednici koja je nestala tokom Holokausta, ali nikada nije zaboravljena”, piše Harroch.

Jedan upečatljiv epitaf, ispisan na hebrejskom, nalazi se na grobu rabina Moše Danona:

OVAJ KAMEN KOJI JE OVDE PODIGNUT

Oglas

NEKA BUDE KAO ZNAK I SPOMENIK

UKOPA JEDNE SVETE OSOBE

ČIJA SU DJELA ČUDESNA

O NJEMU SE MOŽE KAZATI

Oglas

DA JE BIO POBOŽAN I SVET

RABIN MOŠE DANON

BIO JE NAŠ UĆITELJ I RABIN

NJEGOVA DOBRA DJELA

Oglas

NEKA NAM POMOGNU. AMEN.

ODIJELIO SE OD OVOGA SVIJETA

DANA 20.SIVANA 5590 /1830g/

Putovanje i naslijeđe rabina Moše Danona

Ugledni rabin iz Sarajeva Moše Danon je 1830. godine krenuo na put kako bi ispunio zavjet da stigne u “Svetu zemlju”. Međutim, nikada nije stigao. Razbolio se u blizini Stoca i umro na putu, te je sahranjen tačno na mjestu gdje je preminuo, u skladu sa jevrejskom tradicijom. Njegov grob je ubrzo postao mjesto hodočašća.

Harroch piše da korijeni ovog putovanja sežu u potresno poglavlje sarajevske jevrejske historije.

Godine 1819, jedan jevrejski obraćenik na islam, Moše Haviljo, izazvao je progon svoje bivše zajednice. Nakon Haviljove iznenadne smrti, lokalni Jevreji su zatvoreni i suočeni s prijetnjom pogubljenja. Hrabrom intervencijom sarajevskih muslimanskih stanovnika, oni su oslobođeni, a korumpirani paša smijenjen. U znak zahvalnosti, rabin Danon je zavjetovao putovanje u Palestinu”.

Navodi se da je tradicija hodočašća na grob rabina Danona počela oko 1840. godine, deset godina nakon njegove smrti.

Tokom mnogih godina, jevrejski hodočasnici — kojima su se ponekad pridruživali i lokalni muslimani i kršćani — posjećivali su grob svake prve nedjelje u julu, što govori o njegovom međukonfesionalnom značaju”.

Danas grob rabina Danona stoji na jevrejskom groblju u Krajišini kod Stoca, obilježen kamenim spomenikom u obliku ploča Deset zapovijesti, ispisanim hebrejskim molitvama. Staza u obliku menore vodi do mjesta, naglašavajući njegovu svetost. Obližnja zgrada, zvana Havra, služi kao utočište za molitvu i žaljenje, čuvajući sjećanje na Danona i njegov narod.

Svake godine, hodočašće vodi hazan Igor Kožemjakin, duhovni vođa Aškenaske sinagoge u Sarajevu, na grob rabina Moše Danona u Stocu. Događaj se održava u nedjelju najbližu 20. sivanu, što je tradicionalni datum hodočašća. Iako mnogi učesnici možda ne pristupaju događaju isključivo s religioznog aspekta, svi dijele duboku emocionalnu i kulturnu povezanost s tradicijom. Za njih je to način da odaju počast jevrejskom naslijeđu Bosne i osjećaju pripadnost jednoj dugoj, otpornoj istoriji.

Godine 2003, Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine proglasila je grob i njegovu okolinu nacionalnim spomenikom, potvrđujući njegov historijski i duhovni značaj.

Uništenje i napori za očuvanje

Kao i mnoge jevrejske zajednice širom Evrope, Jevreji Stoca su gotovo potpuno uništeni tokom Holokausta. Pod fašističkim ustaškim režimom, koji je sarađivao s nacističkom Njemačkom, mnogi su deportovani u koncentracione logore poput Jasenovca i Lobor-Grada. Malo ih je preživjelo.

Groblje, koje je nekada bilo zapušteno i obraslo, posljednjih godina privlači pažnju historičara i aktivista za očuvanje kulturne baštine koji prepoznaju njegov značaj. Uloženi su napori u dokumentaciju nadgrobnih spomenika i održavanje prostora, kako bi se osiguralo da glasovi onih koji tu počivaju ne utihnu.

Iako danas više nema jevrejske zajednice u Stocu, grad i dalje ostaje duboko povezan sa svojim jevrejskim naslijeđem, piše Harroch.

On navodi da ovo groblje, koje je možda manje posjećeno od onih u Sarajevu ili Mostaru, ipak stoji kao “tih, ali snažan podsjetnik na sefardsko naslijeđe Balkana”.

Njegovi spomenici govore o otpornosti, vjeri i duhu naroda koji je, čak i u progonstvu, izgradio živote ispunjene značenjem i povezanošću. Za jevrejskog putnika, posjeta Stocu nije samo historijsko putovanje — to je čin sjećanja i kontinuiteta, koji povezuje stoljeća jevrejskog života u jugoistočnoj Evropi”.

╰┈➤ Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android /iPhone/iPad

Više tema kao što je ova?

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare

Pratite nas na društvenim mrežama