Prilikom kupovine rabljenog automobila jedno od najčešćih pitanja glasi - je li auto iz uvoza. No postoji li zaista valjan razlog za sumnju u takve automobile? Ako je vjerovati posljednjem istraživanju - strah je opravdan.
Istraživanje kaže da svaki dvanaesti rabljeni automobil u Hrvatskoj ima vraćenu kilometražu, što znači da vrijedi manje od svoje tražene cijene. Međutim, šanse za dobivanje vozila sa “skinutim” kilometrima veće su ako je automobil uvezen iz inozemstva. Razlog je taj što je prekogranične transakcije teže pratiti pa prevaranti iskorištavaju ovu situaciju i izbjegavaju kazne.
Nedavno istraživanje tvrtke za obradu automobilskih podataka carVertical, koje je provedeno u 14 evropskih zemalja, otkrilo je da je vjerojatnost za vraćenu kilometražu veća kod automobila koji su uvezeni u Hrvatsku, u usporedbi s vozilima kupljenim lokalno.
Veliki rizik
Čak 8,7 posto svih automobila na hrvatskim cestama koji su provjereni na carVerticalu ima vraćenu kilometražu. Iako situacija u državi nije tako loša kao u nekim istočnoeuropskim zemljama kao što je Latvija, gdje udio vozila s vraćenom kilometražom prelazi 20 posto, rizik od prevare i dalje je visok.
Od svih automobila uvezenih u Hrvatsku, njih 9,1 posto ima vraćenu kilometražu, što je više od postotka automobila s vraćenom kilometražom koji se prodaju lokalno (6,8 posto).
Uvezeni automobili, posebno iz zemalja poput Njemačke, generalno se smatraju pouzdanijima, pa kupci mogu biti previše povjerljivi prema prodavačima rabljenih vozila.
“Vrlo je teško kontrolirati kvalitetu rabljenih automobila na međunarodnoj razini jer svaka država ima svoje zakonodavstvo u vezi prevara s vraćanjem kilometara. Budući da države ne razmjenjuju informacije o automobilima, jednom kada se vozilo izveze, njegova povijest kao da se briše i počinje ispočetka – tada se mijenja kilometraža, što povećava rizik od kupovine takvog automobila, u usporedbi s automobilom kupljenim lokalno”, objašnjava Matas Buzelis, stručnjak za automobile u carVerticalu.
Pomama za autima iz uvoza
Prema istraživanju, udio automobila kupljenih lokalno i automobila uvezenih iz inozemstva značajno se razlikuju. Samo 20,2 posto svih vozila u Hrvatskoj koja su provjerena na carVerticalu provelo je cijelo vrijeme u zemlji, dok je 79,8 posto uvezeno iz inozemstva.
U većini zemalja u kojima je provedena anketa, kao što su Litva, Poljska, Rumunjska ili Srbija, udio uvezenih automobila je između 70 i 90 posto, što je slično situaciji na hrvatskom tržištu.
Kupnja automobila s lažnom kilometražom može prouzrokovati mnogo problema novom vlasniku. Na primjer, zupčasti remen treba mijenjati svakih 100.000 do 150.000 kilometara. Međutim, kada je kilometraža vozila promijenjena, ovaj zadatak vjerojatno neće biti napravljen na vrijeme i remen će puknuti, što će dovesti do oštećenja klipova zbog kontakta s ventilima.
Automobili s velikom kilometražom mogu biti istrošeni, što dovodi do neočekivanih kvarova nasred ceste. A da ne govorimo o rizicima za sigurnost vozača.
Kako tvrdi Buzelis, vozila s izmijenjenom kilometražom značajno su skuplja od automobila s originalnom kilometražom, što znači da kupci previše plaćaju automobil. On ističe da je carVertical proveo istraživanje u kojem su otkrili da vozila s vraćenim kilometrima mogu biti do 25 posto skuplja od automobila s originalnom kilometražom. Vozilo s velikom kilometražom također će puno brže izgubiti svoju vrijednost, a pronalazak novog kupca može biti izazov.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!