"Kažu da nema auta u svijetu u kojem nema bar jedan dio iz BiH"

Vijesti 24. okt 201920:24 > 20:47
N1

Iako su bh. vlasti, kao i zemlje susjedstva izrazile spremnost za prihvaćanje dijela proizvodnje koju Volkswagen kani premjestiti iz Njemačke, izgledi da se to desi su minorni. Naime, Volkswagen je još ljetos donio odluku da će proizvodnju modela ‘škoda superb’ iz Češke i ‘passata’ iz Njemačke preseliti u novu tvornicu u Turskoj. Njemačka kompanija za N1 potvrdila je da ne traži novu lokaciju za investiciju od 1,4 milijarde eura.

Iako je Volkswagen svoju novu firmu u Turskoj već registrirao, procedura je zamrznuta polovinom oktobra zbog intervencije Turske u Siriji, koju su Njemačka i ostale članice EU-a oštro osudile. Glasnogovornica firme za N1 je potvrdila kako se alternativne lokalcije za sada ne traže.

“Pratimo situaciju u Turskoj veoma pažljivo i sa velikom zabrinutošću. Naši planovi za novu fabriku su trenutno na čekanju. Ne tražimo alternativne lokacije u ovom trenutku”, kazala je za N1, glasnogovornica Volkwagen grupe, Bothge Leslie.

Buduća fabrika u koju bi bilo investirano 1,4 milijarde eura trebala bi proizvoditi oko 400 hiljada automobila godišnje, zapošljavala bi 5 hiljada radnika i prostirala bi se na 400 hiljada kvadratnih metara.Zbog toga ne treba čudirti da je u pregovore sa ovom njemčkom kompanijom ušlo čak 12 zemalja, uz ostalo i BiH, odnosno Vlada Federacije u suradnji sa Privrednom komorom koja u Volkswagenu ima i svoj ured.

“Ova kompanija dobro poznaje naše tržište, preko TAS-a, Volkwagena BiH ali i brojnih firmi iz BiH, dobavljača koje direktno posluju sa njima. Kad smo bili gore, ponudili smo naravno svoje olakšavajuće okolnosti, svoju stručnu radnu snagu, lokacije. Od svih pomenutih dvanaest zemlja koje su opticaju, svaka na svoj način ima šansu”, kaže za N1 koordinator za razvoj auto industriije pri Privrednoj Komori FBiH, Armin Hodžić.

No dodaje i kako je Turska i dalje favorit iz više razloga:

“Turska ekonomija je izuzetno jaka i zbog toga mislim da je to prošli put bio jedan od razloga. Mislim da je sada više političko pitanje, s druge strane mislim da se pokušavaju ishoditi i bolji uslovi od Turske. Ne treba zaboraviti ni na tursku susretljivost prema Kataru u vrijeme krize, što se očito nije zaboravilo imajući u vidu i katarski kapital koji postoji u Volkswagenu. Zbog svega navedenog Turska ostaje potencijalni kandidat i dalje”, naglašava Hodžić.

Federalna Vlada ponudila je njemačkoj kompaniji dvije lokacije. Jedna je nekadašnji TAS, tvornica automobila Sarajevo koja je za Volkswagen sporna zbog udjela vlasništva koje ima i firma Prevent koja je još uvijek u sporu snjemačkom kompanijom. Ovo je dijelom potvrdio i Nermin Džindić ministar industrije i rudarstva FBiH.

“Kompanija Volkswagen je u većinskom vlasništvu Volkswagena iz Sarajeva i kao takva ima određeni spor i probleme sa upravom Preventa koja je manjinski vlasnik Volkswagena Sarajevo”, kazao je ministar Džindić.

Menadžment Volkswagena Sarajevo kao jedan od preduslova za potencijalna ulaganja u BiH stavio pred Vladu FBiH zahtjev da se iz njihovog vlasništva isključi Prevent.

“Prevent na to naravno nije pristao i sad je tu jedan spor između privatnih kompanija i mi se tu kao Vlada ne možemo miješati. Pokušali smo u nekom procesu medijacije, zbog interesa građana i novih radnih mjesta, napraviti neko kompromisno rješenje”, istakao je Džindić.

Nekadašnji direktor ASA Prevent Grupe i dobar poznavatelj automobilske industrije Nihad Imamović se slaže da je Turska od početka bila prvi izbor njemačke kompanije iz više razloga. Nakon što je najavljeno da će to biti Turska predsjednik Recep Tayyip Erdogan i zvanično je pozvao sve vladine institucije da nakon isteka ugovora, kupe automobile ove grupacije.

To je bio ujedno i signal građanima kojih je preko 80 miliona.

S druge strene naglašava kako interes za tržište u BiH postoji, no na drugačiji način:

“Mi imamo mogućnost klasične kooperacije, prozvodnja dijelova. Imamo desetak firmi koje su certificirane za to. Iz razgovora koje sam imao, postoji mogućnost i prelagerovanja određenih proiizvodnji ovde, no tu treba država da izrazi interes, jer Volkswagen ima namjeru da oslobodi prostore za proizvodnu električnog autombila i sklopova i dijelova i tu može biti naša šansa. Također, do kraja godine VW će da osposobi jedan sektorIT-a gdje je i naša šansa, jer je norma sat duplo manja nego za njemačke stručnjake”, kaže Nihad Imamović

BiH već ima razvijenu mrežu dobavljača, preko 60 kompnija je uvezano sa ovom firmom. Očekuje se daljni razvoj saradnje, bez obzir na spor koji postoji sa firmom Prevent, ističu i u Privrednoj komori Federacije, koji je u gazi mirenja.

“Kažu da ne možete naći nijedno auto u svijetu u kojem nema barem jedan dio iz BiH. Mogao bi vam nabrajati različite brendove i dijelove, spisak je ogroman. Enterijer BMW petice dizajniran je u Sarajevu, ali ga naše kompanije isto tako rade i za druge brendove, i BMW, Mercedes i druge brnedove. Ako ovde ne uspijemo, možda se dobro pripremimo za neki drugi. To je isporučila firma iz Njemačke, pa se o tome malo zna”, dodaje Armin Hodžić iz Privrdene komore Federacije BiH.

U Tvornici automobila Sarajevo koja je osnovana 1970. godine saradnjom firme Volkswagen i UNIS, prva buba sastavljena je 1972. godine u Sarajevu, četiri godine kasnije GOLF i Jetta i Caddy 1982. godine. Rekordna godina za tvornicu je 1989 s ukupno 3.500 zaposlenih koji su sastavili 37.000 vozila.

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad