Priča o gradnji autoputeva, gasovoda, aerodroma u Bosni i Hercegovini često nije u domenu razvojnih, već političkih tema. Dok su u Banjaluci predstavnici Republike Srpske i Kineske državne kompanije potpisivali ugovor za dionicu autoputa Vukosavlje-Brčko, član Predsjedništva Milorad Dodik je na dnevni red sjednice Predsjedništva želio staviti projekat gasovoda “Istočna konekcija” koji bi pratio upravo trasu autoputa Beograd -Banjaluka. Nije uspio.
S Kinezima je potpisan ugovor o finansiranju, projektovanju i izgradnji dionice auto-puta Vukosavlje-Brčko.
Li Peng, generalni direktor, kaže:
“Projekat Vukosavlje- Brčko uključuje 31, 5 km, uključujući donji stroj ceste, gornji, odvode, jedan veliki most preko rijeke Bosne, pa i intligentni transportni sistem. Radujemo se početku, a i završetku radova.”
Na dionici koja će biti ozvaničena 31.avgusta, su planirane tri petlje, odomorište, a sve će biti dio planiranog autoputa Beograd Banjaluka-Prijedor.
“Dolazi do sljedeće faze usaglašavanje dionice, mislim da je to isto pri kraju, oko usaglašavanja sa FBIH i RS oko prolaza kroz Brčko, samim tim imaćemo trasiranu dionicu autoputa Prijedor-Banjaluka-Beograd”, kaže Slobodan Stanarević, direktor Autoputeva RS.
Trasa Vukosavlje-Brčko teška je 650 miliona KM bez PDV-a, kaže premijer Radovan Višković. Dodaje da se ipak čeka EIB-ova odluku u vezi nastavka finansiranja dijelova VC koridora, potez Doboj-Vukosavlje.
“Ukoliko EIB ne da odgovore želi li da prati te projekte, mi ćemo nastaviti razgovore sa našim kineskim partnerima, za izgradnju i tog dijela autoputa”, ističe Radovan Višković, premijer RS.
Oba entiteta su tako, ako pitate oba premijera, u sred inflacije u privrednom zamahu. Ipak ova karta mreže autoputeva je u domenu futura… i to drugog.
A u budućem vremenu govori se i o gasovodu “Nova istočna interkonekcija Republike Srpske/BiH i Srbije” na pravcu granica Srbija-BiH, potez Bijeljina-Banjaluka-Prijedor-Novi Grad.
Taj projekat član Predsjedništva BIH iz RS Milorad Dodik danas je predložio video-linkom. Kolege mu nisu dale podršku čak ni za dnevni red.
Ipak o gasifikaciji će Dodik već sljedećeg mjeseca razgovarati u Rusiji.
“Pa, dobro idem u Rusiju…To je jedini problem koji imamo na tome planu. Racionalno je da sad kad gradimo auto-put da gradimo i gasovod, da se ne bismo poslije kad izgradimo auto-put vraćali na tu relaciju i ponovo kopali tamo i pravili dodatne probleme. Andrić je rekao kada je pisao o BiH da kada uđete u BiH prestaje logika. Iz tog razloga oni ne dozvoljavaju da pređemo tu graničnu liniju”, kazao je Milorad Dodik, član Predsjendištva BiH.
A kad bi se prešla Drina, ruski gas bi Balkanskim tokom ušao u Bosnu i Hercegovinu, objašnjavaju nadležni.
Istočna interkonekcija kapaciteta 1,2 milijarde kubnih metara prirodnog gasa godišnje, mogla bi biti povezana i sa postojećim gasovodom Zvornik-Šepak, ali i sa južnom interkonekcijom Split-Posušje.
Ipak, pitanje je visokopolitičko.
“Mi smo u svom idejnom rješenju predvidjeli da krak kod Doboja ide ka FBiH, ka Maglaju do Zenice. Tako da su otvorene sve mogućnosti, pa čak je predviđena i dodatna interkonekcija sa Hrvatskom u Brodu. Postojećim gasovodom koji je izgrađen ‘84. godine u zimskom periodu, kada je velika potrošnja za grijanje, u gradu Sarajevu, Republici Srpskoj, odnosno BiH, nedostaje gas”, rekao je 2021. Ljubo Glamočić, direktor „Gas-Res”.
Uz gas nedostaju nam i dobri putevi; Nova mreža brzih cesta razmatra se na relacijama Bijeljina, Zvornik, Sokolac,Istočno Sarajevo, Višegrad,rade se studije preko Rudog, Foče, Gacka i Trebinja.
A trebinjski aerodrom jedna je od tačaka dnevnog reda, koja nije uvrštena na današnju sjednicu Predsjendištva BiH, zbog neslaganja Željka Komšića i Šefika Džaferovića.
Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!