"Exodus" na mjestu zločina

Kultura 07. jul 202017:32 > 17:32
N1

Ono što često ni historiografija, ni politika, ni mediji ne mogu - može upravo umjetnost. Snagom svog likovnog izraza, akademski slikar Safet Zec oslikao je platna "Exodusa" koja su u nekadašnjoj Fabrici akumuluatora u Potočarima i zvanično predstavljena. Uoči 25. godišnjice genocida u Srebrenici, ova umjetnička postavka prilika je da se čovjek suoči sa ekspresijom ljudske patnje oslikane bojama i potezima kista jednog od najistaknutijih naših slikara.

Na platnima “Exodusa” univerzalnim jezikom likovne umjetnosti, Safet Zec oslikao je vlastitu inspiriranost pijetetom prema ljudskoj tragediji; patnji koja slama i nadilazi barijere, granice politički ucrtane u ideološkim mapama. Na mjestu koje izaziva uzdah. U nekadašnjoj Fabrici akumulatora – slike progovaraju o mukama čovjeka.

VEZANE VIJESTI

“Dijelim duboko zadovoljstvo da sam dostigao jedno majstorstvo, kao što i morate da biste o velikim stvarima govorili jezikom koji ima vrijednost. Napisati lošu knjigu – hiljade ih piše takve knjige, ali postoji mali broj ljudi koji piše velike romane koje čitamo sa veliki zadovoljstvom”, kaže akademski slikar.

Zagrljaji, okamenjene ljudske suze, prekrivena povrijeđena lica – središnji su motici vidljivi oku posmatrača ovih umjetničkih djela. Nekoliko godina ranije, “Exodusu” je divljenje iskazivala I svjetska javnost, u venecijanskoj crkvi Santa Maria della Pieta u Italiji.

“Ovdje smo donijeli samo velike (slike) zbog prostora. Ovo nije galerija, ovo je mjesto zločina, mjesto gdje se baš odvijala ta ljudska tragedija”, priča Safet Zec.

Autor je na platnima radio posljednjih 20 godina inspirisan pijetetom prema ljudskim tragedijama: tragedijom Srebrenice, tragičnom ljubavnom sagom Boška i Admire, kao i temi odlaska i bježanja sa fokusom na djeci kao posebnim žrtvama.

“Velikim formatima Safet Zec nas je prisilio da pogledamo u lice čovjeku, da doživimo susret sa sobom. Moral se tiče individue u njenoj singularnosti, umjetnost je mjesto promjene – ona to može jače nego udžbenik historije”, ističe Aida Abadžić Hodžić, historičarka umjetnosti.

Umjetnost kakvu ovaj bosanskohercegovački slikar prenosi – do sada su likovni kritičari širom svijeta ocijenili najpozitivnijim ocjenama. Vrijednost i snaga likovnog izraza Safeta Zeca kao da sa platna progovara jezikom – čovjeku i vidljivom Ii čujnom – da nije vrijeme zaborava i okretanja glave od ljudskih stradanja. 

Program N1 televizije možete pratiti UŽIVO na ovom linku kao i putem aplikacija za Android|iPhone/iPad